Nyhet 2023-03-01

Fullmäktige sammanträder

Vid torsdagens regionfullmäktige godkändes slutligen den regionala utvecklingsstrategin Klimat att växa i.

Strategin återremitterades av regionfullmäktige vid sammanträdet i november på begäran av den politiska minoriteten. Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna ville genom återremissen få till ändrade skrivningar om förnybar energiproduktion till fossilfri energiproduktion och i strategin lyfta fram betydelsen av länets kärnkraft för en grön omställning och tryggad elförsörjning.

I det justerade förslaget till utvecklingsstrategin som godkändes av fullmäktige på torsdagen hade tre förändringar gjorts i texten där fossilfri energi lyfts in. Bland annat konstateras att två tredjedelar av den energi som används i länet kommer från förnybara energikällor och utöver det fyra procent i form av fossilfri kärnkraftsel.

M, KD och SD var dock inte nöjda utan ville att det tydligt skulle skrivas in i den regionala utvecklingsstrategin att länets produktion av kärnkraftsel är av stor betydelse för grön omställning, tryggad elförsörjning, tillväxt och hållbar utveckling. Oppositionens yrkande röstades dock ned med siffrorna 35-32.

Medborgarförslag och motioner

• Vid sammanträdet behandlades  ett medborgarförslag om att höja ersättningen för dem som åker med egen bil vid sjukresan. Av svaret framgår att trafikdirektören fått i uppdrag att genomföra en ekonomisk översyn av kollektivtrafiken både på kort och lång sikt för att uppnå en ekonomi i balans. I det arbetet kommer också en översyn av milersättningen för resa med egen bil vid sjukresa att ingå.
  • En motion från Moderaterna och Kristdemokraterna om att ta fram en träbyggnadsstrategi besvarades genom att peka på pågående arbeten i form av klimatstrategi 2022-2027, verksamhetsplan för hållbarhet 2022-2024 och hållbarhetsplan för byggnader. Detta kommer att öka användningen av trä i byggnader som renoveras, byggs om, byggs till och nyproduceras. Därför behövs ingen särskild träbyggnadsstrategi. Moderaterna, Kristdemokraterna ville att motionen skulle bifallas.
  • En motion från KD om en strategi för de mest sjuka äldre besvarades med att det redan i dag pågår ett flertal arbeten inom området. KD ville trots det att motionen skulle bifallas och fick stöd av SD.
  • En motion från KD om att utreda ett införa av hemsjukvård för barn avslogs av majoriteten. Skälen är att en verksamhetsutökning av denna typ måste ske genom omfördelning av befintliga resurser då ekonomin i dagsläget inte medger någon verksamhetsutökning.
  • En motion från M och KD om att inleda en försöksverksamhet med kontaktpolitiker besvarades med att de 13 region- och oppositionsråden har olika ansvarsområden som de ska följa utvecklingen inom. I svaret pekades också på att det finns stora möjligheter att fördjupa kunskaperna vid olika sammanträden inom den politiska organisationen och att göra verksamhetsbesök. M, KD och SD ville att motionen skulle bifallas.
  • Möjligheten att växla semesterdagstillägg till semesterdagar kommer att utredas under 2023. Det framgår av svaret på en motion från Moderaterna. Frågan har diskuterats under årens lopp men är förenat med flera frågetecken då möjligheten att erbjuda det till alla yrkesgrupper är begränsad. Samtidigt är ett krav att det i så fall ska vara kostnadsneutralt.

Uppdaterad 2 mars 2023 Lämna synpunkter på innehållet