Bild på medarbetare på Smedby hälsocentral.
Nyhet 2024-03-05

Tummen upp till primärvården i länet: ”Stort patientfokus”

Bäst i landet när det gäller tillgänglighet. Dessutom topp fyra inom resterande sex dimensioner. De offentliga och privata mottagningarna i länet får mycket beröm från patienterna i årets Nationell patientenkät.

En ny kaffemaskin i fikarummet muntrar upp, men om det är något som på riktigt gör medarbetarna på Smedby hälsocentral glada, stolta och får självförtroendet att växa så är det resultatet i Nationell patientenkät som presenterades för ett par veckor sedan.

Smedby hälsocentral är nämligen en av flera i länet som får en stor tumme upp från patienterna. Den här tisdagsförmiddagen samlas stora delar av personalstyrkan i fikarummet för att sätta ord på hur man får nöjda patienter.

Tankar, förklaringar och teorier virvlar runt i rummet men allt kokar egentligen ner till en sak – lagarbetet. Och med det följer ett öppet, inkluderande arbetsklimat där patientens bästa hela tiden står i fokus.

På Smedby hälsocentral finns idag runt 5 700 listade patienter.

– Det är en relativt liten hälsocentral där vi har gott om personal på alla fronter, vilket gör att vi kan möta upp patientens behov på ett bra sätt, säger basenhetschefen Susanne Brunby.

På bilden syns Malin Mårtensson (undersköterska), Susanne Brunby (basenhetschef) och Fredrik Hagerman (distriktsläkare).

Malin Mårtensson (undersköterska), Susanne Brunby (basenhetschef) och Fredrik Hagerman (distriktsläkare) är stolta över sin arbetsplats.

Foto: Daniel Bogefors

Region Kalmar län får högst betyg av samtliga regioner när det gäller tillgänglighet och det är ett område man har jobbat mycket med i Smedby.

– Vi är lite stolta över vår tidsbokning för den hänger ihop med att det finns tider. Vi försöker boka in förmiddagar och lämna eftermiddagarna fria för om du som patient behöver komma akut idag finns det möjlighet att göra det, säger Susanne Brunby.

Bra omdöme från patienterna är ett fint kvitto men det går inte att slå sig till ro utan hela tiden sträva efter att bli ännu bättre.

– Vi har en låda i väntrummet där patienterna kan lägga förslag till oss. Förutom patientenkäten kan de även göra sin röst hörd där.

Fredrik Hagerman är läkare på Smedby hälsocentral:

– Vi är duktiga när det gäller förskrivningsmål. Ser man på helheten tror jag att vi är bland de bästa. Vi har ett läkarmöte varje dag i en halvtimme där vi kan diskutera kliniska frågeställningar. Det gör att vi blir väldigt samspelta och får en samsyn. Det är utvecklande med ett pågående medicinskt samtal. En dag i veckan har vi även med en kurator, säger han.

Och kuratorn är Emöke Bokor.

– Jag skulle säga att vårt samarbete mellan psykisk hälsa och primärvården är unik, säger hon och fortsätter.

– Samarbetet mellan psykisk hälsa, läkarna och sköterskorna gör att patienterna inte blir runtbollade utan att det blir så rätt som möjligt från början. Organisationsgränsen avgör inte utan vi samlas runt patienterna, vilket ger ett väldigt stort patientfokus.

Uppdaterad 5 mars 2024 Lämna synpunkter på innehållet