Krösatåg på perrongen.
Pressmeddelande 2023-12-06

Nu kan länsborna åka Krösatåg till Växjö

I samband med tidtabellsskiftet i december börjar Krösatågen köra mellan Kalmar och Växjö. För länsborna innebär det större möjlighet att resa kollektivt i hela Krösatågsområdet.

Måndag den 11 december börjar Krösatågen köra mellan Kalmar och Växjö. Premiärturen från Kalmar lämnar perrongen 06:10 och är framme i Växjö 07:34.

Det blir två dubbelturer i vardera riktningen på vardagar mellan Kalmar och Växjö. Tiderna kompletterar dagens starka tågtrafik och erbjuder länsborna större valmöjlighet för pendling till arbete eller studier.

– Den här satsningen känns jätterolig. Från och med den 11 december förenklar vi resandet mellan Kalmar och Växjö samt stationerna där emellan, säger Mattias Ask, trafikdirektör på Kalmar länstrafik.

För våra resenärer innebär det större möjlighet att resa kollektivt i hela Krösatågsområdet, då sträckan blir en del i ett större system. Biljetter köps hos Kalmar länstrafik eller Länstrafiken Kronoberg.

Krösatågen kommer att stanna i Kalmar, Smedby, Trekanten, Nybro, Örsjö, Emmaboda, Lessebo, Hovmantorp och Växjö. Krösatågen stannar på fler stationer än vad Öresundståg gör.

Diskussionen kring utökad tågtrafik mellan Kalmar och Växjö har pågått länge mellan Region Kalmar län och Region Kronoberg. I december 2022 kom regionerna överens om att trafikera sträckan Emmaboda – Växjö med Krösatåg från och med den 11 december 2023.

kontakt

Presskontakt Kalmar länstrafik

Pressfrågor hänvisas till Kalmar länstrafiks presstjänst på telefonnummer: 010 - 35 75 075 eller via e-post: press.klt@regionkalmar.se

Uppdaterad 23 april 2024 Lämna synpunkter på innehållet