Man med sin surfplatta.
Pressmeddelande 2023-03-17

1177 direkt – en ny ingång till vården

Under veckan har Region Kalmar län infört en ny digital tjänst för att söka vård, få rådgivning och chatta med vårdpersonal.

Det är hälsocentralerna i Borgholm, Mörbylånga, Kvarnholmen i Kalmar och Kristineberg i Oskarshamn som blir först med att införa 1177 direkt. Under våren kommer sedan övriga hälsocentraler och privata läkarmottagningar inom Hälsoval att anslutas till tjänsten.

Ingången till 1177 direkt är via 1177.se. I den nya tjänsten kan invånarna sedan söka vård digitalt och beskriva sina symtom och svara på frågor. Utifrån svaren görs sedan en bedömning av vilka behov patienten har och prioriteras så att de med störst behov får hjälp först.

Patienten får antingen råd om vad hen kan göra själv eller hänvisas till att chatta med vårdpersonalen på hälsocentralen. Om behov finns kan chatten övergå i ett videosamtal eller ett fysiskt besök på hälsocentralen.

Det går när som helst på dygnet att påbörja sitt ärende och svara på de förberedande frågorna. Öppettiderna för chatten följer däremot hälsocentralens telefontider.

- Vi vill göra det enklare för länets invånare att komma i kontakt med sin hälsocentral. Det här är ett sätt där vi använder tekniken för att öka tillgängligheten, säger primärvårdsdirektör Niklas Föghner.

Fakta/1177 direkt

Den nya tjänsten kommer att ingå i utbudet på 1177.se. Under våren införs 1177 direkt i tio av landets 21 regioner däribland Region Kalmar län. Tjänsten har tagits fram inom det nationella initiativet första linjens digitala vård som ska förverkliga förslagen i den statliga utredningen God och nära vård.

Niklas Föghner, primärvårdsdirektör, telefon 010-358 99 99

Relaterat på andra webbplatser