Angelika, tandhygienist och vinnaren Tilda gör tummen upp.
Nyhet 2023-06-13

Vinnarna utsedda i Tobaksfri duos vårtävling

Årets vinnare i Tobaksfri duos vårtävling i länet blev Tilda Hanses på Fröviskolan i Högsby kommun. Grattis!

Angelika Tjäder, tandhygienist på folktandvårdens folkhälsoklinik, var på plats och delade ut första priset, en elscooter, till en väldigt glad och överraskad vinnare.

- Tack det känns jättekul! Var inte alls beredd på att vinna. Jag har fått sommarjobb i Berga en bit utanför Högsby så jag kommer använda mitt förstapris flitigt i sommar! säger Tilda.

Fröviskolan samlade på måndagen majoriteten av sina högstadieelever för en prisutdelning och det delades då även ut flera andra-, tredje- och bonuspris. Stora applåder och spänning uppstod då ingen innan visste vem som skulle vinna vilket pris.

- Det känns roligt att så många ungdomar i Högsby vinner i år. Jag hoppas att detta inspirerar att fler är med och tävlar i framtiden och förblir tobaks- och nikotinfria, säger Åsa Norsén, rektor.

Det är fjortonde året i rad som folktandvårdens folkhälsoklinik genomför Tobaksfri duo och vårtävlingen för länets högstadieelever, som syftar till att skjuta på tobaks- och nikotindebuten.

- Egentligen är alla de som tecknat kontrakt och sedan skickat in sin försäkran vinnare, eftersom de har lyckats hålla sig tobaks- och nikotinfria. Det känns väldigt bra att vi med denna metod har bidragit till tobaks- och nikotinfrihet hos många av länets ungdomar, för vi vet att ju längre vi kan skjuta på den debuten desto större chans är det att den helt uteblir, säger Ann Ström Frykman, chef för Folktandvårdens folkhälsoklinik.

Vinnaren_Tilda_Hanses_FB.jpg

Uppdaterad 13 juni 2023 Lämna synpunkter på innehållet