Bild på eleven Ida Hansson som testar på att ta ett blodprov.
Nyhet 2024-02-05

Elever får testa på vårdyrket: ”Roligt att hjälpa folk”

Det är snudd på omöjligt för en 14-åring att svara på vad hen vill jobba med som vuxen. Men här planteras en tanke som senare i livet kan slå rot. ”Det är roligt att hjälpa folk, men det är svårt att veta än vad jag vill jobba med”, säger Julia Nilsson från Valhallaskolan i Oskarshamn.

Ida Hansson ser koncentrerad ut, sätter sprutan i armvecket på plastarmen och blodet börjar pumpa ut. Ett ”oj” följs av ett leende. Hon har nu provat på att ta ett blodprov med lyckat resultat.

– Jag tycker att det är roligt att testa på olika saker som jag aldrig har gjort tidigare, säger Ida Hansson.

Under sex dagar får åttondeklassare från Oskarshamn, Hultsfred, Mönsterås och Högsby prova på vårdyrket under upplevelseverkstaden. Det är något som även genomförs i Kalmar och Västervik. Bakom initiativet står Vård- och omsorgscollege Kalmar län som är ett samarbete mellan Region Kalmar län, länets 12 kommuner, Kommunal Sydost samt privata och kommunala utbildningsanordnare.

– Syftet är att locka fler till vårdgymnasiet och få dem medvetna om hur det är att arbeta inom vård- och omsorg, säger Kristin Axelsson, som är samordnare på kompetenscentrum.

Eleverna Ida Hansson  och Julia Nilsson provar vårdkläder.

Ida Hansson (vänster) och Julia Nilsson (höger) provar vårdkläder.

Foto: Daniel Bogefors

På lång sikt hoppas regionen att det här kan hjälpa till när det gäller kompetensförsörjning inom vård och omsorgssektorn.

– Lärarna har varit väldigt nöjda med hur eleverna har tagit till sig dagen. De deltar bra och vill testa, säger Kristin Axelsson.

Just den här dagen har sju stationer byggts upp där eleverna bland annat får testa på hjärt- och lungräddning, förflyttning och ta blodprov.

– Det är jätteroligt att kunna erbjuda ungdomarna det här. De flesta som kommer är taggade. Jag får identifiera vilka det är som vågar och sedan hänger fler på, säger undersköterskan Janja Stjepic.

Uppdaterad 5 februari 2024 Lämna synpunkter på innehållet