Regionala utvecklingsdirektören, Helena Nilsson, talar under Europaforum 2023.
Nyhet 2023-05-11

Klimatutmaningar möts med lokal, grön och digital omställning

Under torsdagen genomfördes konferensen Europaforum 2023. Temat handlade om regionala och lokala möjligheter att använda EU för att skapa en hållbar framtid.

Den årliga konferensen Europaforum arrangerades i år i Kalmar. Årets konferens handlade om hur regioner och kommuner påverkas av och kan vara med och påverka EU:s policyprocesser och lagstiftning. Regionala och lokala insatser leder till den digitala och gröna omställningen som är ett av EU:s stora initiativ för att möta globala utmaningar.

Konferensen arrangerades av Linnéuniversitetet och Region Kalmar län, som båda ingår i samarbetet Småland Blekinge Halland South Sweden (SBHSS) med ett gemensamt kontor i Bryssel.

Fakta: Europaforum och SBHSS

• Europaforum är en mötesplats för tjänstepersoner, politiker och beslutsfattare som arbetar för lokal och regional utveckling och som oftast också har ett europeiskt perspektiv.
  • Europaforum anordnas för femte gången och värdskapet roterar mellan organisationer inom det gemensamma europakontoret Småland Blekinge Halland South Sweden (SBHSS).
  • SBHSS-kontoret i Bryssel är ägarnas förlängda arm för att nå sina mål på hemmaplan genom aktivitet på EU-arenan, bland annat genom policypåverkan, profilering och nätverksarbete.

Foto: Joakim Palmqvist, Linnéuniversitetet

Uppdaterad 19 februari 2024 Lämna synpunkter på innehållet