Ordförandeklubba.
Nyhet 2023-09-28

Regionfullmäktiges sammanträde

Regionfullmäktige sammanträdde under torsdagen på Stufvenäs gästgiveri.

Under dagen tog fullmäktige ett enigt beslut om en gemensam målbild och strategi för Nära vård tillsammans med länets kommuner. Beslutet gäller under förutsättning att samtliga kommuner fattar ett likalydande beslut.

Däremot var det oenighet när handlingsprogram 2023-2025 för en livsmedelsstrategi i Kalmar län antogs.  Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna efterlyste mer samarbete med Hushållningssällskapet Kalmar-Kronoberg-Blekinge för ett utökat ansvarstagande kring strategin. Sverigedemokraterna hade tre egna yrkanden. Partiet ville lyfta fram fisket – den blå näringen, att vikten av kött, ägg och mjölk som viktiga näringsämnen skulle framgå tydligare och att handlingsprogrammet skulle bygga på vad konsumenterna efterfrågar, inte vad politiker tycker de ska efterfråga. I de två första fick man också stöd av M och KD.

I samtliga fall röstades förslagen ned.

Regionfullmäktige tog också beslut om att sälja fastigheten Valnötsträdet 6 i Kalmar till Glebes Fastighets AB för 10,1 miljoner kronor. Regionen behöver inte fastigheten sedan all psykiatri samlats i det nya psykiatrihuset vid sjukhusområdet i Kalmar.

Under dagen behandlades också två medborgarförslag och tre motioner.

• Rutinerna ska ses över när det gäller fri parkering vid sjukhusen i länet. Det svaret gav fullmäktige på ett medborgarförslag om fri parkering vid sjukhusen vid vård av barn. I svaret pekas på att olika kliniker på sjukhusen själva ordnat med parkeringstillstånd och det har inte funnits någon enhetlighet kring kriterierna. Sverigedemokraterna ville att medborgarförslaget skulle bifallas.
  • Avgiften för att ta med cykel i kollektivtrafiken kommer att tas bort från den 1 januari 2024. Det beslutet tog fullmäktige enhälligt efter ett medborgarförslag i frågan.
  • Regionen kommer att fortsätta följa Socialstyrelsens föreskrifter om att erbjuda avgiftsfri screening med mammografi till kvinnor 40-74 år. Regionerna bör därför inte erbjuda kvinnor mammografi över 74 år. Det svaret gavs på en KD-motion om att avskaffa åldersgränsen. KD ville bifalla motionen.
  • Sverigedemokraternas motion om mindre pappersarbete i vården besvarades med att peka på utifrån kommande administrativa pålagor om ökade dokumentationskrav inom hälso- och sjukvården, nya arbetsuppgifter kring civilförsvarets återuppbyggnad samt olika it- och informationssäkerhetsfrågor. Då detta är omfattande är omedelbara nedskärningar av kostnader och tjänster svåra att se. SD-ledamöterna var inte nöjda med svaret utan ville att motionen skulle bifallas.
  • I en annan SD-motion krävdes en utredning för att chefer, handläggare och administratörer som är vårdutbildade i högre grad ska kunna jobba direkt i vården. Något som tydligt också skulle framgå vid nyanställningar. I svaret pekades på att chefer med sjuksköterskekompetens framför allt under sommaren gör pass inom vården. När det gäller läkare som är chefer är det vanligt att någon del av arbetet är kliniskt. Därför är det osäkert om utredningen SD föreslår skulle leda till att fler medarbetare väljer att göra pass inom vården. SD ville bifalla motionen. Den avslogs dock med siffrorna 43-12 och 12 ledamöter som avstod från att rösta.

Utöver beslutsärende debatterades också 14 interpellationer och fem frågor vid fullmäktigesammanträdet.

Uppdaterad 13 oktober 2023 Lämna synpunkter på innehållet