Sjukhusclownerna KaBom och Mike uppträder.
Nyhet 2023-12-05

Populära sjukhusclowner lockar fram det friska

Treåringens förvånade och osäkra blick förändras plötsligt. Ett leende anas och snart sjunger han tillsammans med sjukhusclownerna. "Vi jobbar aldrig med sjukdomen. Vi ska locka fram det friska i patienten", säger Mikael Lovestedt, mer känd som clownen Mike.

Längst upp i hus 18 på länssjukhuset, ett omklädningsrum med plastgolv och solrosgula plåtskåp. Martin Ibohm tittar djupt in i spegeln samtidigt som han för kajalpennan mot överläppen. Ett sista streck mot att bli clownen KaBom.

– Ibland börjar föräldrar gråta och sedan får vi reda på att barnet inte har skrattat på flera veckor men plötsligt, i mötet med clownerna, händer något. Då förstår man vilken skillnad det kan göra, säger han.

Ett ögonkast bort rättar trollkonstnären och den magiska clownen Mike till den röda baskern. Snart är de redo att möta barn på Länssjukhuset i Kalmar.

– Ena dagen kan jag göra en krogshow för 250 personer som magiker och nästa dag är jag på sjukhuset och möter barn i sjukhussituationer. Kontrasten är väldigt stor men rolig. Har vi bara fått ett leende av ett barn känns det som en löneförhöjning.

Sjukhusclownerna Mikael Lovestedt och Martin Ibohm.

Sjukhusclownerna Mikael Lovestedt och Martin Ibohm gör sig i ordning.

Foto: Roger Sjöström

Det säger Mikael ”Mike” Lovestedt som har arbetat som sjukhusclown i Kalmar sedan 2002. För snart nio år sedan fick han sällskap av Martin ”KaBom” Ibohm när han flyttade hem till Kalmar. Då hade Martin under flera år arbetat som sjukhusclown i Skåne. Tillsammans bildade de Clownlabbet.

– Vi är en del av vården även om vi inte är anställda av regionen. Ett komplement till det medicinska, säger Mikael Lovestedt.

Så snart de lämnar omklädningsrummet är de i sina roller. På sin väg mot barnkliniken sprider de glädje till både unga och gamla. På barnkliniken får de reda på vilka barn de kan besöka den här dagen. KaBom sticker in huvudet i ett rum där en pojke sitter på sängen och bygger med klossar tillsammans med föräldrarna. Det blir starten på en privat liten show för en liten pojke.

– Vår roll är tydlig, vi kommer med våra röda näsor och det är en signal för att det är något annat än vården. Det är jag men genom ett filter av KaBom. Vi möts och då ser vi inte sjukdomen utan människan, säger Martin Ibohm.

Ett möte som har etsat sig fast var när de träffade en bebis på en månad. Barnet vilade huvudet mot mammans axel när KaBom började spela en vaggvisa på sin ukulele.

– Då började huvudet röra sig och när Martin slutade spela blev barnet stilla. När Martin började spela igen vaknade barnet på nytt. Det var som en ballerina i ett skrin som du öppnar upp. Det var så fint, säger Mikael Lovestedt.

Sjukhusclownerna KaBom och Mike.

Foto: Roger Sjöström

Tisdagen den 5 december får Clownlabbet ta emot 25 000 kronor i ett belöningsstipendium av Region Kalmar län. De prisas då tillsammans med andra kulturarbetare på Kalmar Teater.

– Jag ser det som ett stort erkännande från regionen att de tycker att det vi gör är viktigt och de skriver i motiveringen att de hoppas vi ska orka fortsätta, säger Martin Ibohm.

Fakta - de belönas av Region Kalmar län

Arbetsstipendium på 25 000 kronor:

• Michael Tiedtke
  • Ermias Ekube
  • Betina Huber
  • Leandro Netzell Cerón
  • Dessutom delar Anna-Lisa Fransson, Alexander Aronsson, Sarah Bouamrane, Johannes Schrivelius och Yoshiko Toyoda på 25 000 kronor.

Belöningsstipendium på 25 000 kronor:

• Clownlabbet

Läs mer om stipendierna här

Uppdaterad 5 december 2023 Lämna synpunkter på innehållet