En samling gravljus som brinner i mörkret.
Nyhet 2023-09-01

Länets suicidförebyggande arbete uppmärksammas

Region Kalmar län har målet att halvera antalet suicid i Kalmar län, i samtliga åldersgrupper, till år 2025. Det suicidförebyggande arbetet uppmärksammas nu inför suicidpreventiva dagen 10 september.

Internationella suicidpreventiva dagen den 10 september har instiftats av Världshälsoorganisationen, WHO, för att uppmärksamma arbetet med att förhindra självmord. I Kalmar län pågår bred samverkan kring självmordsförebyggande arbete.

- Olika insatser och aktiviteter anordnas runt om i länet mellan den 4-10 september. Till exempel minnesstunder, föreläsningar, musikframträdanden och ljusmanifestationer för att minnas de vi saknar, hylla de som kämpar och stötta de som finns kvar, säger Cecilia Gamme, folkhälsoutvecklare på Region Kalmar län.

I år kommer flera aktörer i Kalmar län särskilt uppmärksamma hur ekonomisk utsatthet, överskuldsättning och spel om pengar kan påverka den psykiska hälsan och öka risken för suicid.

Länets aktiviteter inför suicidpreventiva dagen

Att ge stöd

Läs mer på 1177.se om vad du som medmänniska kan göra för att hjälpa någon med suicidtankar: Hur kan du hjälpa en person som har självmordstankar?

Efterlevandestöd vid suicid

Sedan ett år tillbaka har alla länsinvånare, som mist en närstående i suicid, rätt till efterlevandestöd via sin hälsocentral. Minderåriga erbjuds stöd på den förskola eller skola de går på.

Uppdaterad 2 november 2023 Lämna synpunkter på innehållet