Mamma med bebis
Nyhet 2023-06-12

Kvinnor fortsatt nöjda med förlossningsvården

En stor majoritet av gravida och nyblivna mammor i Kalmar län är mycket nöjda med både den vård och det bemötande de upplevt.

Nio av tio kvinnor i Kalmar län känner sig trygga med förlossningsvården. Lika många skulle rekommendera sin mödrahälsovård och förlossningsvård till någon annan som är gravid eller ska föda barn. Det visar 2022 års Graviditetsenkät, som 3266 kvinnor i länet har svarat på.

- Det är glädjande att se att resultatet håller samma nivå som föregående år. , säger Maria Svensson, samordnare på Regionstab Samordning hälso- och sjukvård.

Enligt enkäten finns även förbättringsområden. Till exempel anser enbart sex av tio kvinnor nationellt sett att de fått tillräcklig information om återhämtning och tiden efter förlossning.

- Länets kvinnokliniker har arbetat med att förbättra eftervården under en lång tid. Graviditetsenkäten bekräftar att de satsningar vi har påbörjat i regionen är rätt, sager Maria Svensson. Gravida och nyförlösta kvinnors synpunkter på vården under och efter graviditeten är ett jätteviktigt underlag för oss när vi fortsätter utvecklingsarbetet.

Uppdaterad 12 juni 2023 Lämna synpunkter på innehållet