Skärmdumpar från årets sommarkampanj
Nyhet 2023-06-30

Sommarkampanjen för att flytta till Kalmar län nu igång

Region Kalmar län samarbetar med samtliga kommuner i länet för att få fler att flytta till Kalmar län. Som en del i detta arbete genomförs en årlig sommarkampanj riktad till turister och besökare i länet, samt till personer i landets storstadsregioner.

Kampanjen riktar sig dels till turister och besökare i länet. Eftersom de redan har fått upp ögonen för Kalmar län, påminner kampanjen om att det även går att flytta hit och ha kvar den där semesterkänslan året om.

Den riktar sig även till personer boende i Stockholm, Göteborg och Malmö i åldrarna 25-40 år, som är intresserade av lämna storstaden för att få mer tid till de vill och får större möjlighet att kombinera karriär, familjeliv och fritid.

Kampanjen kommer att synas digitalt och på olika ställen runt om i länet, bland annat via trottoarpratare, busskärmar, infartsskyltar, anslagstavlor på hotell och campingar, sociala medier och webbannonsering.

Kampanjen syftar till att öka kännedomen kring webbplatsen Flyttahit.nu, som är en interaktiv hjälp för den som funderar på att flytta till Kalmar län. Webbplatsen har bland annat en kartfunktion där besökare kan se hur nära huset, jobbet, skolan och affären ligger varandra.

I samband med kampanjen publicerar även Region Kalmar län en rad inlägg i sociala medier under samma flytta hit-tema, där olika medarbetare berättar varför de har flyttat till Kalmar län och hur de trivs här.