Bild från centralköket i Kalmar.
Nyhet 2023-10-16

Nytt toppbetyg - maten i regionen bäst i landet

Femte raka titeln. Maten region rankas högst – igen.
– Vi blir en halvmeter längre, jag som inte ens lagar maten suger åt mig och bara strålar. Vi gjorde det igen, säger måltidsvärden Carina Karlsson med ett stort leende.

Att inte bli mätt och belåten utan ha hungern kvar. Det kan låta som en paradox när man pratar om mat, men det är en framgångsfaktor för Region Kalmar län. Att hela tiden sträva framåt och uppåt är helt nödvändigt. För femte gången kan man stoltsera med den bästa sjukhusmaten i landet.

– Framförallt är det ett stort engagemang och lagarbete som ligger bakom. Mat köps in, lagas och serveras på samma ställe. Vi äger hela kedjan där vi i bästa fall också möter patienten, säger Douglas Liljehammar som är kostchef i Oskarshamn.

På Restaurang Blåklinten, fem trappor upp, på Västerviks sjukhus är det full lunchrusning den här måndagen. I köket myser förstekocken Stefan Algotsson efter det nya fina omdömet från patienterna.

– Det är alltid nervöst om vi kan toppa den senaste mätningen och hålla kvaliteten. Utvärdering är viktigt för att kunna bli bättre, säger han.

Och toppa den senaste mätningen var precis vad regionen gjorde. Lite bättre varje dag, stämmer alltså väl in.

Att få till den bästa sjukhusmaten är ett lagarbete där det inte bara är kockarna som ska lyftas fram.

– När maten kommer upp på avdelningarna, innan vi börjar servera, provsmakar vi också. Det tillhör vårt jobb, säger Carina Karlsson, måltidsvärd i Kalmar.

– Det gör vi i restaurangen också. Om det skulle komma en kund som påpekar något så vet vi, säger köksbiträdet Therese Lundqvist.

Zoi Papauramdiou är en av många duktiga kockar som jobbar hårt i köken. Hon pekar på varför de lyckas så bra.

– Glädje för maten. Vi gör det för patienterna. Att de ska bli glada och nöjda.

Hur märks det i maten?

– När vi trivs med jobbet och alla kollegor blir det bra.

Rickard Swärd, basenhetschef kost och lokalvård:

– Att vinna detta pris, med marginal och återigen vara bäst i landet, är långt ifrån självklart då vi är många regioner som kämpar om att få supernöjda patienter. Jag är enormt stolt över alla som på olika sätt bidragit till att vi lyckats vinna, den stoltheten märktes tydligt när vi firade med ”champagne” och tårta på arbetsplatserna. Det som också imponerar är att vi går från ett redan tidigare starkt resultat på 83 procent till 86 procent. Snittet bland regionerna ligger på 67.

Uppdaterad 16 oktober 2023 Lämna synpunkter på innehållet