Fem personer spelar boule
Nyhet 2023-08-09

Sund smart stark senior i Kalmar

Nu är det dags för seniorer som är 65 år eller äldre i Kalmar att anmäla sig till aktiviteter utifrån konceptet Sund smart stark senior.

Under hösten med start den 1 september genomför Region Kalmar län, i samarbete med Kalmar kommun, RF-SISU, Korpen Kalmar och föreningslivet, gemensamma aktiviteter via konceptet Sund smart stark senior för seniorer 65 år och äldre.

Syftet är att få fler seniorer i rörelse, främja ett hälsosamt åldrande, social gemenskap och inspirera till en aktiv och meningsfull fritid. Ett mål är också att inspirera idrottsföreningar att erbjuda fysisk aktivitet för seniorer och starta verksamhet för de som är intresserade av att börja i idrottsföreningen.

- Sund smart stark senior pågår under tolv veckor och deltagarna får tillsammans prova på olika aktiviteter och ta del av lärorika föreläsningar. En ledare följer gruppen under hela kursen och i alla aktiviteter. Seniorerna får testa på olika aktiviteter via de föreningar som deltar i konceptet, säger Maria Lindqvist, folkhälsoutvecklare på Region Kalmar län, och en av föreläsarna under kursen.

Målet är att deltagarna under kursen ska få ökad kunskap om hur de själv kan påverka sin hälsa, förhoppningen är att de flesta också hittar en aktivitet som de vill fortsätta med och skapar nya sociala kontakter.

Öppen föreläsning med livsstilsprofessor Mai-Lis Hellenius

Under kursen kommer flera föreläsningar att erbjudas. Två föreläsningar är på plats i Rockneby allaktivitetshus. Den första föreläsningen är med livsstilsprofessor Mai-Lis Hellenius på temat ”Leva livet – hälsa och välmående för andra halvan av livet”. Föreläsningen är gratis och öppen för alla.

Läs hela programmet för Sund, smart, stark senior i Kalmar, hösten 2023

I våras hölls Sund smart stark senior för en grupp i Högsby kommun och en ny omgång startar den 6 september.

Uppdaterad 9 augusti 2023 Lämna synpunkter på innehållet