Bild på en man som hänger upp en tavla.
Pressmeddelande 2023-11-08

Kulturutövare belönas av Region Kalmar län

Region Kalmar län har utsett årets kulturstipendiater för 2023. På onsdagen fick elva kulturarbetare det glada beskedet att de belönas för sitt arbete.

2023 delar fyra personer, plus en nybildad grupp och en ideell förening på 150 000 kronor inom de två kategorierna arbetsstipendium och belöningsstipendium. De utsågs under onsdagens regionala utvecklingsnämnd. Utdelningen av stipendierna sker vid den kulturpolitiska konferensen på Kalmar Teater den 5 december.

Arbetsstipendium på 25 000 kronor

Michael Tiedtke, Kalmar kommun, är filmskapare och har de senaste åren utbildat och utvecklat sig inom visuella effekter och har bland annat skapat en internationellt prisbelönad 3D-animerad kortfilm, Stiff. Syftet med stipendiet är fortsatt utveckling av visuella effekter och kreativ storytelling i en kortfilm som är baserad på konstnären John Bauer. Genom att återskapa Bauers magi och mystik och samtidigt addera modern teknik skapas en modern och fängslande upplevelse.

Ermias Ekube, Västerviks kommun, är konstnär och har de senaste åren arbetat med en rad varierande uppdrag såsom pedagog inom kultur i skolan och utställningar lokalt, nationellt och internationellt. Han är en av konstnärerna i Västervik kommuns street art-projekt BANK!. Stipendiet ska användas till att utvecklas inom fler olika tekniker och dukstorlekar samt till kommande utställningar, lokalt, nationellt och internationellt.

Betina Huber, Mörbylånga kommun, är konstnär/designer och arbetar främst inom konstglas, belysning och smyckesdesign. Glasobjekten framställs på lokala glasbruk och ställs ut lokalt, nationellt och internationellt. Syftet med stipendiet är att skapa nya vägar för glaset i den offentliga miljön genom att låta den konstnärliga kreativiteten möta den industriella världen. Genom samarbete med företag med rätt kompetenser inom vattenskärning av glasrutor och framställning av monteringsbeslag i metall är förhoppningen att glaset ska kunna få ett mer visuellt uttryck.

Leandro Netzell Cerón, Mönsterås kommun, är filmskapare och har de senaste åren bland annat regisserat en kortfilm om den proteströrelse som genomfördes i Chile under 2019. Filmen är en del av en utställning på Liljevalchs i Stockholm och har visats på Tempo dokumentärfilmfestival. Stipendiet ska användas till att producera en kortfilm om Maj, 88 år, som ser sig som den sista urinvånaren i Nyebo, Blomstermåla och hur hon hanterar sin ensamhet som änka sedan 25 år och hur mötet med Majd från hemtjänsten påverkar henne.

Anna-Lisa Fransson, Emmaboda kommun; Alexander Aronsson, Kalmar kommun; Sarah Bouamrane, Kalmar kommun; Johannes Schrivelius, Nybro kommun samt Yoshiko Toyoda, Emmaboda kommun:

Den nybildade gruppen har utgångspunkt i Ateljéhus Pukeberg i Nybro kommun, och består av kulturskapare inom olika konstformer. Stipendiet kommer att användas till att gemensamt utbilda och utveckla sina konstnärskap inom glaskonsten genom att hyra hyttid i någon av länets glashyttor. Processer och utveckling kommer ske gemensamt med bland annat kontinuerliga ateljésamtal och dokumentation.

Belöningsstipendium på 25 000 kronor

Clownlabbet, Kalmar kommun:

Den ideella föreningen Clownlabbet, med clownerna Mike och Kabom, får ett belöningsstipendium för sitt arbete som sjukhusclowner. De får det för den glädje och magi som de ger barn, unga och deras anhöriga som vårdas och vistas på länets sjukhus. Under pandemin ställdes verksamheten snabbt om till att erbjuda digitala videosamtal och livesändningar, för att även då kunna fortsätta sprida glädje. Regionala utvecklingsnämnden hoppas att detta belöningsstipendium ses som en uppmuntran för Clownlabbet även fortsättningsvis kan verka som ett komplement till den medicinska vården i Kalmar län.

Uppdaterad 9 november 2023 Lämna synpunkter på innehållet