Sjuksköterska ser till sin patient inför röntgen.
Nyhet 2023-03-16

Distansutbildning med studieort Kalmar för röntgensjuksköterskor

Distansutbildning för röntgensjuksköterskor med studieort Kalmar ska säkra kompetensförsörjningen.

Kompetensförsörjningsbehovet för röntgensjuksköterskor i Region Kalmar län har under en längre tid varit stor.

- Vi har under en längre tid försökt få en utbildning till röntgensjuksköterskor att komma närmre Kalmar län. Nu har glädjande nog en distansutbildning med studieort Kalmar rotts i hamn och vi hoppas den kommer hjälpa oss att säkra bemanningen av röntgensjuksköterskor i länet, säger Helen Persson, HR-direktör i Region Kalmar län.

Region Kalmar län erbjuder sedan tidigare ekonomiskt stöd för de medarbetare som väljer att yrkesväxla och vidareutbilda sig till röntgensjuksköterska på distans via Luleå universitet. Från och med hösten 2023 blir det möjligt att söka distansutbildning till röntgensjuksköterska med studieort Kalmar (län).

Utbildningen utgår från Jönköping men den teoretiska delen av programmet genomförs mest som distansstudier, medan introduktion och praktisk träning inför verksamhetsförlagd utbildning genomförs på Hälsohögskolan i Jönköping. Under den verksamhetsförlagda utbildningen sker placering inom Region Kalmar län på något av sjukhusen i Kalmar, Oskarshamn eller Västervik.

Ansökan till höstens utbildning är den 15/3 - 17/4. Region Kalmar län erbjuder befintliga medarbetare som utbildar sig till röntgensjuksköterska via utbildningen i Jönköping (med studieort Kalmar) ersättning för resor, boende och kurslitteratur.

Uppdaterad 24 maj 2023 Lämna synpunkter på innehållet