En man och en kvinna kliver ombord på en gul och röd buss.
Pressmeddelande 2024-01-17

Förändringar i stadstrafiken i Kalmar

Den 25 februari sker förändringar på linje 401, 411 och 421. Ledbussar kommer börja användas på linje 401 samtidigt som 411 och 421 görs om och får nya linjenummer.

– Samhället och förutsättningarna för kollektivtrafiken förändras ständigt vilket gör att vi alltid behöver se över utformningen av trafiken. Ledbussarna kommer göra att fler kan resa med linje 401 på morgon och eftermiddag. Förändringar på linje 411 och 421 görs för att försöka göra trafiken mer användbar för fler resenärer säger Mattias Ask, trafikdirektör.

Linje 401

Från 25 februari börjar vi använda ledbussar, även kallade dragspelsbussar, börja användas på linje 401. Totalt är det sex bussar som kommer användas, främst på vardagar när det är flest som reser med kollektivtrafiken. Ungefär 20–25 % av avgångarna på morgon och eftermiddag planeras att köras med ledbussar vilket förhoppningsvis ska minska trängseln ombord.

Antal passagerare:

• Stadsbuss: godkänd för maximalt 64 passagerare.
  • Ledbuss: Godkänd för maximalt 90 antal passagerare.

Linje 411 blir linje 404

Den 25 februari byter linje 411 namn till linje 404 samtidigt som linjedragningen görs om. Linjen kortas ner och avgångarna blir fler. Restiden till och från Kalmar C blir också kortare.

Linjen kommer trafikera Kalmar C – Esplanaden – Giraffen – Oxhagen – Skälby – Djurängen – Berga centrum. Vid Berga centrum vänder bussarna och det är möjligt att byta till linje 401 och 160. Avgångstiderna utökas och kommer köras mellan kl. 05:30-22:30 på vardagar. Avgångarna på linjen utökas, avgångar var 20 minut på vardagar och halvtimmestrafik under kvällar och helger.

Linje 421 blir linje 411

Den 25 februari byter linje 421 namn till linje 411. Samtidigt görs Närtrafikslinjen om till en vanlig stadsbusslinje. I samband med det kommer avgångstiderna utökas och restiden kortas ner. Detta gör att linjen blir mer anpassad för arbets- och skolpendling.

Information om samtliga förändringar hittar du här:

kontakt

Pressfrågor

Pressfrågor hänvisas till Kalmar länstrafiks presstjänst på telefonnummer: 010-21 21 005 eller via e-post: press.klt@regionkalmar.se

Uppdaterad 12 mars 2024 Lämna synpunkter på innehållet