Pressmeddelande 2024-04-28

Länstrafiken tar 50 fordon ur drift efter explosion i minibuss

Under söndagen har en gasbehållare exploderat i en minibuss tillhörande ett av Kalmar länstrafiks trafikföretag. Som säkerhetsåtgärd tas nu 50 fordon ur drift vilket får stor påverkan på bland annat färdtjänst, sjukresor och viss skolskjuts under måndagen.

Bussen stod parkerad inom ett företagsområde i Nybro och inga personskador har inträffat. En liknande incident med ett fordon av samma fabrikat inträffade för ett år sedan i Västervik. Med anledning av händelsen genomfördes kontroller, åtgärder samt ombesiktning av alla fordon av samma fabrikat. Det aktuella fordonet godkändes vid en kontrollbesiktning senast i december. Orsaken varför en gasbehållare i fordonet exploderade är ännu okänt.

Påverkan på färdtjänst, sjukresor och viss skolskjuts

Som en säkerhetsåtgärd har Kalmar länstrafik under söndagskvällen beslutat att alla fordon av den aktuella typen omedelbart tas ur drift. Totalt handlar det om cirka 50 fordon av minibuss-typ som ägs av 8 trafikföretag. Länstrafiken har under söndagskvällen försökt att lösa så många resor som möjligt men sjukresor, färdtjänst, skolskjuts för de barn som har anpassad skolgång och åker taxi till skolan samt närtrafikturer kommer under måndagen att påverkas. Bland annat i form av förseningar och i vissa fall inställda resor.

–Det är naturligtvis väldigt olyckligt att en incident av denna typen återigen har inträffat och vi kommer nu gå till botten för att hitta orsaken. Vi ber redan nu om ursäkt för de eventuella förseningar och inställda turer som kan komma att ske under måndagen men detta är något som görs för att säkerställa våra resenärers och förares säkerhet, säger trafikdirektör Mattias Ask.

Länstrafiken kommer försöka kontakta de resenärer vars resor riskerar att ställas in under måndagen.

Presskontakt Kalmar länstrafik

Pressfrågor hänvisas till Kalmar länstrafiks presstjänst på telefonnummer: 010 - 35 75 075 eller via e-post: press.klt@regionkalmar.se

Uppdaterad 29 april 2024 Lämna synpunkter på innehållet