Dekorativ bild
Pressmeddelande 2024-05-25

Avspärrning vid gasdrivna minibussar

Efter gasexplosionen i torsdags har Räddningstjänsten under lördagen beslutat att spärra av de platser i Kalmar län där fordonen av aktuell fordonsmodell står parkerade. Beslutet har fattats med hänsyn till de händelser där minibussar exploderat.

Polisen uppmanar allmänheten att respektera avspärrningarna. Initial bedömning är att avspärrningarna kommer att vara upprättade i fem dagar.

Explosioner begränsade till specialanpassade fordonsmodeller

Explosionerna av biogastankar har enbart inträffat på minibussar av en viss gasfordonsmodell som har specialanpassats. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap är tydliga med att det enbart är de här fordonen (ett femtiotal) som innebär en risk, inga andra fordon som drivs på biogas. Ingen av de här minibussarna är längre i bruk.

Påverkan på trafiken

I nuläget är det oförändrat läge i kollektivtrafiken. Det innebär att sjukresor, dialyspatienter, akuta färdtjänstresor och skolskjuts till anpassad skolgång prioriteras först.

Kalmar länstrafik kan fortsatt inte ta emot några bokningar inom färdtjänst och närtrafik i hela Kalmar län. Enbart akuta färdtjänstresor i hela länet och Närtrafiksresor i Nybro kommun, Oskarshamns stad och Västerviks stad kan bokas. Kalmar Länstrafik jobbar på att återgå till normal drift så snart som möjligt.

Följande platser berörs:

Färjestaden:
Storgatan 123 D

Pressfrågor

Frågor kring beslutet och arbetet på platsen hänvisas till Räddningstjänsten:
Räddningstjänst Sydost, Ingemar Idh 010 357 3610.
Räddningstjänsterna Vimmerby och Västervik Peter Helge 070 331 2903.

För frågor gällande bedömning av begränsning av gasfordon:
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, 010 240 44 44.

För frågor kring kollektivtrafiken:
Mattias Ask, trafikdirektör
Kontakt sker genom kommunikatör Faton Pasho 010-35 75 075.

Uppdaterad 29 maj 2024 Lämna synpunkter på innehållet