Personer som solar på stenhällarna på ön Blå Jungfrun.
Nyhet 2024-07-08

Sommarkampanj för att få fler till Kalmar län är igång

Tillsammans med länets alla kommuner samarbetar Region Kalmar län för att få fler att flytta till Kalmar län. Som en del i arbetet genomförs nu en kampanj riktad till turister och besökare i länet, samt till personer i landets storstadsregioner.

Kampanjen är en del av satsningen ”Fler till Kalmar län” och riktar sig framförallt till turister och besökare i länet. Eftersom de redan har fått upp ögonen för Kalmar län, påminner kampanjen om att det även går att flytta hit och ha kvar den där semesterkänslan året om.

Kampanjen riktar sig även till personer boende i Stockholm och Göteborg i åldrarna 25-45 år, som är intresserade av att lämna storstaden för att få mer tid till det de vill och får större möjlighet att kombinera karriär, familjeliv och fritid.

Budskapet i kampanjen är ”Tid till det du vill” och visar upp bilder och kortare filmer från Kalmar län med uppmaningen att läsa mer på webbplatsen Flyttahit.nu. Satsningen kommer främst att synas digitalt via sociala medier och på olika platser runt om i länet via kommunernas evenemang på beachflaggor och trottoarpratare, men även på länets busskärmar.

- Förra årets kampanj, där flera av regionens medarbetare tipsade om varför det flyttat till Kalmar län, nådde 500 000 personer. Sedan dess har ett arbete pågått med att ta hand om de personer som visat intresse för länet genom att erbjuda digitala ”flytta hit-träffar” för att hjälpa personer att ta det sista steget att flytta till Kalmar län. Nu följer vi upp med att nå ut till nya besökare, berättar projektledaren Alexandra Flöner Tegnemo.

Sommarens satsning syftar till att fortsätta öka kännedomen kring webbplatsen Flyttahit.nu, som är en interaktiv hjälp för den som funderar på att flytta till Kalmar län. Webbplatsen har bland annat en kartfunktion där besökare kan se hur nära huset, jobbet, skolan och affären ligger varandra.

Uppdaterad 8 juli 2024 Lämna synpunkter på innehållet