Lex Maria-anmälan efter miss vid undersökning
Cheftandläkare Ulrika Dahl har gjort en anmälan enligt lex Maria sedan det missats att en hörntand hos en patient inte kommit fram på rätt plats.
Fallet rör en patient under 15 år som var på undersökning. Enligt rutin ska det säkerställas att hörntänder kommer fram som de ska. Under första undersökningen missades att kalla till extra röntgenkontroll av patientens hörntand. Vid nästa besök, ett år senare, misstolkade tandläkaren röntgenbilderna. På sin väg fram har tanden i stället skadat rötter på två andra tänder.
Efter utredning har åtgärder vidtagits för att förhindra återupprepning.
Om Lex Maria
Region Kalmar län informerar öppet om samtliga lex Maria-anmälningar. Detta är en del av vårt patientsäkerhetsarbete. Ett av syftena är att gå från en bestraffande kultur till ett mer förebyggande förhållningssätt. En öppen diskussion om brister i sjukvården och tandvården underlättar förbättringsarbete och förhindrar att misstag upprepas.
En anmälan enligt lex Maria ska alltid göras om en patient råkat ut för – vad som enligt Patientsäkerhetslagen är – en allvarlig vårdskada eller riskerat att råka ut för en sådan. Vid en lex Maria-anmälan gör verksamheten en noggrann internutredning kring det inträffade. Inspektionen för vård och omsorg (IVO) granskar sedan utredningen och bedömer om de planerade åtgärderna uppfyller kraven på hög patientsäkerhet. Avsikten är att verksamheten ska dra lärdom av det inträffade för att kunna undvika liknande händelser i framtiden. Ett annat syfte är att den drabbade patienten (eller anhöriga/närstående) så långt som möjligt ska få klarhet i vad som inträffat.
Sjukvårds- och tandvårdspersonalen inom Region Kalmar län har varje år över 1 miljon patientkontakter. Det sker mellan 40 och 50 lex Maria-anmälningar per år.