Kvinna skriver på sin dator under en bussfärd.
Nyhet 2024-08-14

Så arbetspendlar länets invånare

I Mörbylånga kommun pendlar över hälften av de bosatta till jobb i annan kommun. I Västerviks kommun jobbar man mest i den egna kommunen. Det visar färsk statistik som Region Kalmar läns analytiker har publicerat.

Statistiken innehåller bland annat lokala arbetsmarknadsområden, ut- och inpendling, pendling per kön, ut- och inpendling till och från tätorter, samt vilka som arbetspendlar i Kalmar län. I Mörbylånga kommun pendlar 52 procent till arbetet i en annan kommun. I Västervik är siffran istället bara 13 procent. Det är heller inte många som pendlar in till Västerviks kommun för att jobba, utan det är bara var tionde arbetare inom kommunen som pendlar in från annan kommun. I Mörbylånga kommun, däremot, pendlar 36 procent av de som jobbar i kommunen in från andra kommuner.

Högst pendlingskvot, att fler pendlar in än ut, har Oskarshamn, Kalmar, Emmaboda och Vimmerby. Lägst pendlingskvot, att fler pendlar ut än in, har Högsby, Torsås, Mönsterås och Mörbylånga.

Fakta/ Andel av alla sysselsatta som är bosatta i kommunen, men pendlar till en annan:

1. Mörbylånga: 52 procent.
  2. Högsby: 46.
  3. Torsås: 46.
  4. Mönsterås: 41.
  5. Nybro: 37.
  6. Hultsfred: 32.
  7. Borgholm: 29.
  8. Emmaboda: 27.
  9. Vimmerby: 23.
  10. Kalmar: 20.
  11. Oskarshamn: 14.
  12. Västervik: 13.

Andel av alla som jobbar i kommunen som pendlar in från en annan kommun:

1. Mörbylånga: 36 procent.
  2. Emmaboda: 32.
  3. Torsås: 28.
  4. Nybro: 28.
  5. Högsby: 27.
  6. Mönsterås: 27.
  7. Kalmar: 26.
  8. Vimmerby: 25.
  9. Hultsfred: 24.
  10. Oskarshamn: 22.
  11. Borgholm: 18.
  12. Västervik: 9.

I statistiken kan du även se:

• arbetspendlingen mellan orter avgör vilka arbetsmarknadsområden ett län har och att Kalmar län har fyra: Kalmar, Oskarshamn, Vimmerby-Hultsfred och Västervik.
  • pendlingen mellan länets kommuner ökar, men att pendlingen över länsgräns är fortsatt liten på grund av för långa avstånd.
  • i de flesta kommuner är det fler män än kvinnor som pendlar.
  • 12 procent av de motoriserade resorna är med kollektivtrafik
  • mer än hälften av alla resor i kollektivtrafiken är resor till arbete och studier.

Statistikunderlaget ligger på regionkalmar.se och är öppet för alla att använda. Underlaget är interaktivt, vilket gör det möjligt att på egen hand sortera statistiken efter en specifik kommun, ett specifikt år eller andra egna önskemål.

Till statistiken: https://regionkalmar.se/om-oss/statistik/

Uppdaterad 14 augusti 2024 Lämna synpunkter på innehållet