Illustration på en ambulans och två medarbetare.
Pressmeddelande 2024-06-27

Regionen skänker ambulanser till Ukraina

Nu är det klart att Region Kalmar län donerar två ambulanser till Ukraina.

Efter många mil på vägarna i Kalmar län ska nu två av regionens ambulanser rulla vidare i Ukraina. Beslutet att skänka ambulanser har fattats av regionstyrelsens presidium.

– Vi behöver göra allt vi kan för att hjälpa Ukraina. Genom att donera två ambulanser kan regionen bidra till att upprätthålla vård i landet under de oerhört svåra omständigheter som råder. Det känns väldigt bra att de här ambulanserna nu kan komma till nytta i Ukraina, säger Angelica Katsanidou (S), regionstyrelsens ordförande.

Fordon är efterfrågade i Ukraina men innan donationen kan bli helt klar måste ukrainska handläggare tacka ja till gåvan. Därför är det inte klart när ambulanserna kan transporteras till Ukraina.

– Regionen har under flera år bidragit med utrangerad utrustning och material till behövande länder utifrån samverkan med biståndsorganisationen Human Bridge. Nu kan vi bistå med ambulanser till Ukraina genom Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Jag är glad att de här ambulanserna kan fortsätta att bidra i Ukraina, säger Johanna Schelin, hållbarhetschef på Region Kalmar län.

I regionstyrelsens presidium ingår, förutom Angelica Katsanidou (S), även Karin Helmersson (C) och Malin Sjölander (M).

Uppdaterad 27 juni 2024 Lämna synpunkter på innehållet