Två medarbetare på Region Kalmar län samtalar vid en dator.
Nyhet 2024-06-04

På söndag röstar vi i EU-valet!

På söndag är det dags för svenska folket att rösta i EU-valet! En person som sett fram emot dagen lite extra är Johan Lundbäck, projektutvecklare på regionala utvecklingsförvaltningen tillika länets kontaktperson i EU-samarbetet Interreg South Baltic.

Johan, varför röstar du i EU-valet?

– Vi lever i en global värld och vår närmaste och största möjlighet till påverkan ligger inom ramen för EU-samarbetet. Om det så gäller frågor kring klimat, miljö, vattenkvalitet, biologisk mångfald, fri rörlighet och säkerhet behöver vi samarbeta med fler. Vi kan inte lösa de riktigt stora utmaningarna själva.

– Jag röstar även för att EU är värdefullt att få förståelse för och lära av andra och deras förutsättningar. I dagens världsläge och samhällsklimat blir det också viktigare än någonsin att värdera vänskap med våra grannar och bygga upp nya relationer.

Om jag är osäker på vad jag ska rösta på, hur gör jag då?

– Om du är helt osäker kan du prova någon av valkompasserna som medierna sätter ihop inför valet. Annars går det ju alltid att rösta på samma parti som du röstade på i riksdagsvalet, då hjälper du partiet som delar dina värderingar att få ökat inflytande i EU-parlamentet.

Uppdaterad 10 juni 2024 Lämna synpunkter på innehållet