Kalmar länstrafiks gula logotyp.
Pressmeddelande 2024-05-23

Ny gasexplosion i minibuss

Under torsdagen har en gasbehållare exploderat i en minibuss tillhörande ett av Kalmar länstrafiks trafikföretag. Som säkerhetsåtgärd tar nu Kalmar länstrafik samtliga fordon av aktuell fordonsmodell ur drift, vilket får påverkan på bland annat färdtjänst och närtrafik i Kalmar län.

Det var vid lunchtid på torsdagen som en gasbehållare i en minibuss tillhörande ett av Kalmar länstrafiks trafikföretag exploderade i ett industriområde i Nybro. Inga personer ska ha kommit till skada i samband med explosionen. Det aktuella fordonet stod inne på verkstad när explosionen inträffade. Fordonet hade sedan tidigare tömt gasbehållarna och kört på bensin den senaste tiden.

- Den information som vi har agerat på tidigare är att det inte förelåg någon risk för en explosion ifall gasbehållarna var helt tömda. Nu har det inträffat en ny gastankolycka med samma fordonsmodell som enligt uppgift ska ha varit tömd på biogas och enbart kört på bensin under de senaste två veckorna, säger Mattias Ask, trafikdirektör.

Incidenten är den tredje på ett år på ett liknande fordon av samma fabrikat. Med anledning av händelsen har Kalmar länstrafik nu beslutat att ta ur samtliga fordon av aktuell fordonsmodell ur drift på obestämd tid, vilket kommer få en påverkan på resor med färdtjänst och närtrafik.

I sitt arbete med att lösa resor till resenärer jobbar Kalmar länstrafik efter en prioriteringsordning där sjukresor, dialyspatienter, akuta färdtjänstresor och skolskjuts till anpassad skolgång går först.

- Det är naturligtvis väldigt olyckligt att en incident av denna typ återigen har inträffat. Av säkerhetsskäl för resenärer och förare har vi beslutat att ta samtliga fordon av aktuell modell ur trafik omgående. Vi vet att färdtjänst och närtrafik är viktig för många människor i vårt län. Vi gör vårt yttersta för att hitta lösningar så snart som det är möjligt men ber att få återkomma om en ny prognos när verksamheten kan vara i gång igen. Under tiden ber vi invånarna att inte ringa in och boka en ny färdtjänstresa eller närtrafikresa, säger Mattias Ask, trafikdirektör på Kalmar länstrafik.

Totalt rör det sig som ett 20-tal fordon som har varit i drift men kört på annat drivmedel sedan den tidigare händelsen i Nybro den 28 april.

Kalmar länstrafik arbetar tillsammans med trafikföretagen i länet för att lösa fordonsbristen.

Faton Pasho, kommunikatör Kalmar länstrafik: 010-35 75 075.

Uppdaterad 23 maj 2024 Lämna synpunkter på innehållet