Lex Maria-anmälan efter att patient utsatts för risk
Chefläkare Gunhild Nordesjö Haglund vid Länssjukhuset i Kalmar har gjort en anmälan enligt lex Maria sedan en patient utsatts för en risk.
Kvinnan, i 60-årsåldern, kontrollerades regelbundet på en av länssjukhusets mottagningar. Vid ett besök beslutades det om att en röntgenundersökning skulle genomföras, plus att patienten skulle följas upp med ett besked via telefon om resultat och ett återbesök.
Först när tiden för återbesök hade passerat uppmärksammades att röntgenundersökningen uteblivit. Radiologiska kliniken kontaktades och patient fick en tid till undersökning. Den fördröjda tiden till undersökning utsatte patienten för en risk. Åtgärder är vidtagna för att minska risken för upprepning av händelsen.
Om Lex Maria
Region Kalmar län informerar öppet om samtliga lex Maria-anmälningar. Detta är en del av vårt patientsäkerhetsarbete. Ett av syftena är att gå från en bestraffande kultur till ett mer förebyggande förhållningssätt. En öppen diskussion om brister i sjukvården och tandvården underlättar förbättringsarbete och förhindrar att misstag upprepas.
En anmälan enligt lex Maria ska alltid göras om en patient råkat ut för – vad som enligt Patientsäkerhetslagen är – en allvarlig vårdskada eller riskerat att råka ut för en sådan. Vid en lex Maria-anmälan gör verksamheten en noggrann internutredning kring det inträffade. Inspektionen för vård och omsorg (IVO) granskar sedan utredningen och bedömer om de planerade åtgärderna uppfyller kraven på hög patientsäkerhet. Avsikten är att verksamheten ska dra lärdom av det inträffade för att kunna undvika liknande händelser i framtiden. Ett annat syfte är att den drabbade patienten (eller anhöriga/närstående) så långt som möjligt ska få klarhet i vad som inträffat.
Sjukvårds- och tandvårdspersonalen inom Region Kalmar län har varje år över 1 miljon patientkontakter. Det sker mellan 40 och 50 lex Maria-anmälningar per år.