En kvinna på stranden har skrivit "SPF 30" i solkräm på ryggen. En text uppmanar betraktaren att använda rätt solskyddsfaktor, SPF 30 för vuxna och SPF 50 för barn.

En av bilderna som visas på Kalmar länstrafiks bussar.

Nyhet 2024-06-25

Informationskampanj för sunda solvanor

Antalet fall av hudcancer, malignt melanom, ökar Sverige och bara i Kalmar län nydiagnostiseras cirka 150 patienter med cancerformen varje år. Under sommaren 2024 genomför Region Kalmar län därför en informationskampanj för att uppmana till sunda solvanor.

Sverige är ett av de värst drabbade länderna i världen av hudcancer.

– Man brukar säga att svenskarna är ett solälskande folk, och det är lite det som är vårt dilemma, säger Jessica Eriksson, cancersamordnare vid Region Kalmar län.

– Vi har många mörka månader under året och när väl solen kommer så exponerar vi oss ganska kraftfullt. Vår hud är ovan och vi bränner oss lätt.

Tre enkla tips

Den främst bidragande orsaken till malignt melanom är just solens strålar, men med sunda solvanor går det minska risken rejält.

– Malignt melanom är en väldigt allvarlig cancerform och det är viktigt att lära sig att umgås med solen på ett klokt sätt, säger Flaviano Campitiello, läkare på Hudmottagningen på Länssjukhuset i Kalmar.

– De tre viktigaste åtgärderna man kan göra för att minska risken är att söka skugga mellan kl. 11 och 15, skydda huden med kläder och att använda solskyddsmedel med hög faktor där kläder inte skyddar.

Mellan 80 och 85 procent av patienterna som diagnostiseras med malignt melanom botas. Men det är viktigt att upptäcka sjukdomen tidigt för att maximera chanserna för ett fullt tillfrisknande.

– Har man en hudförändring som börjar växa, ändra färg eller form så är de viktigt att man vänder sig till sin hälsocentral, säger Flaviano Campitiello.

Viktigt söka vård i tid

Söker man inte vård i tid finns det risk att cancern sprider sig och främst är det lungorna som drabbas. Men med sunda levnadsvanor kan man minska riskerna för inte bara malignt melanom utan även andra cancerformer.

– Man uppskattar att mellan 30 och 50 procent av alla cancerfall kan förebyggas, säger Jessica Eriksson.

– Nu pratar vi om alla cancerformer. Sunda levnadsvanor innebär att man äter hälsosamt, begränsar sitt intag av alkohol, ägnar sig åt regelbunden fysisk aktivitet, undviker övervikt och tobaksbruk samt skyddar sig mot solen.

Region Kalmar läns informationskampanj Sunda solvanor utgörs av budskapsbärande bilder som visas på väntrumsskärmar, informationsskärmarna på Kalmar länstrafiks bussar samt i regionens sociala medier under juni, juli och augusti.

Uppdaterad 25 juni 2024 Lämna synpunkter på innehållet