I Norrliden ringer man direkt till doktorn
”Ring din doktor” började på Borgholms hälsocentral. På Norrlidens hälsocentral är arbetssättet fullt infört och här vill man inte gå tillbaka till hur man arbetade tidigare.
”Ring din doktor” innebär att invånaren kan ha direktkontakt med sin fasta läkarkontakt. Vid frågor eller önskemål om besök ringer man till läkarens röstbrevlåda, som sedan ringer upp inom tre dagar. Läkaren gör en bedömning och bokar sedan själv in patienten om det behövs.
- Man kan ringa om högt och lågt, säger Pär Hallenberg, distriktsläkare på Norrlidens hälsocentral. Det viktiga är att jag vet vem som ringer och att jag kan planera tider efter det.
”Jag kan styra min tid själv”
Norrlidens hälsocentral har arbetat med direktkontakt sedan våren 2022. Pär Hallenberg var först skeptisk. Efter ett studiebesök i Borgholm tänkte han om och sedan en tid tillbaka använder både han och de andra läkarna det nya arbetssättet.
- Det har blivit en stor förändring för mig. Innan bokade någon annan in besök åt mig. Nu kan jag styra mer själv och göra egna prioriteringar utifrån personkännedom. Jag kan lägga in en snabb tid om jag bedömer att det räcker. Jag kan också boka tider längre fram än jag kunde innan. På det stora hela är det mindre stress nu och jag kan styra min tid mer själv.
En viss ökning av administration har det blivit, men Pär tror att han i slutändan sparar tid.
- Jag bokar exakt så mycket tid som jag bedömer behövs. Det hela bygger på relationer. En del frågor löser jag direkt i telefonen. Men för att det ska fungera gäller det att man har en begränsad lista med patienter.
Ringar på vattnet
Katarina Jervelind är verksamhetschef på hälsocentralen:
- Arbetsmiljön är så mycket bättre för läkarna nu, säger hon. Samtidigt har det påverkat hela hälsocentralen eftersom färre ringer till vår vanliga TeleQ. Det gör att sjuksköterskorna kan ägna sig mer åt sin specialitet. Arbetssättet har gett ringar på vattnet för även undersköterskor och medicinska sekreterare.
Katarina och Pär menar att vården blir mer personcentrerad med detta arbetssätt.
- Det blir en trygghet för patienterna. Jag upplever att de söker mindre vård nu, för de vet att vi är lättare att nå, säger Pär.