Erik Stomrud forskare som till vardags arbetar som läkare på Emmaboda hälsocentral.
Nyhet 2024-08-07

Blodprov testat i vården – träffsäker identifiering av alzheimer

Ett blodprov som i tidigare forskningsstudier visat sig ge lika bra resultat som ryggvätskeprov för att identifiera Alzheimers sjukdom har nu testats i sjukvården. Erik Stomrud, forskare och läkare vid Emmaboda hälsocentral är en av medförfattarna till artikeln.

– Resultatet av forskningen var nyligen med i forskningstidskriften JAMA. Det är fantastiskt att för första gången, svart på vitt kunna visa att blodprov för Alzheimers sjukdom kan användas även inom primärvården, där de flesta av dessa patienter utreds. Träffsäkerheten var omkring 90 procent just där, säger Erik Stomrud och fortsätter:

– Artikeln har fått stort genomslag och är för närvarande den 6:e mest uppmärksammade artikeln i världen inom alla områden av cirka 150 000 aktuella artiklar, vilket naturligtvis är väldigt roligt.

Blodprovet visar positivt eller negativt svar för Alzheimers sjukdom, men kan också signalera om svaret är oklart och vidare undersökning med ryggvätskeprov krävs för säkrare svar. Studien är pågående vid över 20 hälsocentraler i Skåne och minnesmottagningen vid Skånes universitetssjukhus.

Erik Stomrud forskar i kognitiva sjukdomar och är medförfattare till flera internationellt uppmärksammade artiklar om Alzheimers sjukdom.

Läs mer i den vetenskapliga publikationen
JAMA, 28 juli 2024, DOI: 10.1001/jama.2024.13855 Journal of the American Medical Association (JAMA)

Uppdaterad 7 augusti 2024 Lämna synpunkter på innehållet