Regionen går mot ett starkt ekonomiskt år
Den ekonomiska prognosen i oktober pekar mot att Region Kalmar län gör ett större överskott för 2025 är än vad som tidigare har prognostiserats. Det redovisades för regionstyrelsen på onsdagen.
Uppföljningsrapporten efter oktober pekar mot att Region Kalmar län beräknas göra ett plus på 435 miljoner kronor för 2025, vilket motsvarar 71 miljoner kronor bättre än budgeten. Det är dessutom 83 miljoner bättre än prognosen som presenterades i delårsrapporten för årets första åtta månader.
Den stora anledningen till det förbättrade resultatet jämfört med tidigare prognos handlar om ökat marknadsvärde på placerade pensionsmedel.
Bidrag till införande av digitala kallelser
Region Kalmar län tilldelas nästan 20 miljoner kronor i bidrag från Effektivitetsdelegationen. Pengarna öronmärks till införande av digitala kallelser och egenmonitorering. Något som regionstyrelsen informerades om.
- Drygt 9,5 miljoner kronor ska gå till införande av digitala kallelser för att effektivisera vårdflöden och patientkontakter. Målet är att det ska effektivisera resursanvändningen och förbättra kvaliteten i kommunikationen med patienten.
- 10,3 miljoner kronor ska användas till att minska behovet av sluten sjukhusvård, ambulanstransporter och fysiska vårdbesök för utvalda patientgrupper. Införande av egenmonitorering görs för att möjliggöra ökad patientdelaktighet och avlastning av vården.
Effektivitetsdelegationen bedömer att implementering av egenmonitorering, digitalisering av svarsskrivning och införande av digitala kallelser är åtgärder som bidrar till en effektivare hälso- och sjukvård och samtidigt ökar patienternas delaktighet i sin vård.
De åtgärder som bidrag beviljats för ska vara genomförda senast vid utgången av 2027.
Regionen yttrar sig över infrastrukturplan
Regionen konstaterar att i remissversionen av nationell transportplan finns flera väl avvägda förslag som kommer ge god effekt på utvecklingen av infrastrukturen i
Sverige. Däremot förordar Region Kalmar län flera punkter som skulle gagna sydöstra delen av Sverige, bland annat:
- Återplacera E22 Gladhammar-Verkebäck som ett namngivet objekt.
- Lyfta in Kust till kust banan Räppe-Växjö (etapp 1 av dubbelspår Växjö-Alvesta) som ett objekt för omtag.
- Ge tydliga direktiv till Trafikverket att utreda Emmaboda station vidare för ett framtida genomförande.
- Behålla Kalmar central som ett namngivet objekt i kommande plan för 2026-2037.
- Regionen är positiv till att E22 vid Bergkvara och Rv 25 (Glasporten) i Nybro är kvar i planen.
- Ansluta Stångådalsbanan till Linköpings nya station samt arbeta vidare med investeringar för ett triangelspår i Berga.
- Fortsätta investera i stråket E22 för länets möjlighet att arbeta vidare
med effektiv kollektivtrafik bland annat i form av mobilitetshubbar. - Regeringen i nationell plan ger Trafikverket i uppdrag att utreda bästa lösning för förbindelse för oskyddade trafikanter från fastlandet till hela Ölands geografi.
Regionalt serviceprogram för landsbygden
Ett regionalt serviceprogram för Kalmar län har godkänts av regionstyrelsen. Serviceprogrammet är en revidering av det senaste regionala serviceprogrammet som antogs 2020.
Regionalt serviceprogram för Kalmar län 2026-2030 har varit ute på remiss och där har 17 instanser lämnat yttrande. Flera förslag har arbetats in den slutgiltiga versionen. Bland annat har beredskapsperspektivet stärkts och integrerats i flera avsnitt. Även besöksnäringens betydelse och utmaningar har förtydligats.
I programmet finns tre prioriterade insatsområden med mål och exempel på insatser beskrivna. Insatsområdena handlar om att stärka servicegivare och synliggöra den lokala servicens betydelse, integrera service i samhällsplanering och stärka samverkan samt att öka kunskap och innovation.
Serviceprogrammet ska nu upp regionfullmäktige för beslut.
Så har tillgänglighetssiffrorna förändrats
Tillgängligheten till vård i Region Kalmar län ligger fortsatt i fler avseenden på en stabil och bra nivå.
Primärvården hade i oktober en bättre tillgänglighet än snittet i landet. 86 procent av patienterna som vände sig till sin hälsocentral fick träffa medicinsk personal inom tre dagar. Motsvarande rikssiffra var 84 procent. 100 procent av de som sökte sig till barn- och ungdomshälsan i september fick tid inom tre dagar. Så har det sett ut under hela 2025.
För 1177 på telefon var medelväntetiden 14 minuter i oktober. Vid samma period förra året var medelväntetiden 20 minuter. Regionens mål är att besvara samtal inom nio minuter. I oktober besvarades 52 procent av samtalen inom den tiden.. Det kan också jämföras med samma månad 2024 då 33 procent besvarades inom nio minuter.
Nästan 80 procent av patienterna i Kalmar län hade i oktober en tid till operation/behandling vid länets sjukhus inom vårdgarantins 90 dagar. Motsvarande siffror för första besök var 85 procent i jämförelse med knappt 70 procent nationellt. När det gäller återbesök inom medicinskt måldatum ligger Region Kalmar län på 80 procent, vilket även det är över rikssnittet.
96 procent av patienterna till barn- och ungdomspsykiatrin fick tid för första besök inom 30 dagar i oktober. Det kan jämföras med snittet i riket som ligger på 45 procent.
När det gäller vuxenpsykiatrin fick över 90 procent tid till första besök inom 90 dagar i oktober, vilket är över rikssnittet.
Mer information
Angelica Katsanidou
Regionråd (S) med ansvar för regionövergripande frågor och ekonomi
angelica.katsanidou@regionkalmar.se 010-358 31 02