Hoppa till innehåll
Region Kalmar Läns Logotyp
Bild på en tysk flagga som hänger från en båt i Gästhamnen i Kalmar.
Nyhet 2025-07-04

Sommarkampanj med fokus på tyska turister

Tillsammans med länets kommuner genomför Region Kalmar län en sommarkampanj som riktar sig till tyskar som är på semester i Kalmar län. Detta som en del i att få fler att flytta hit och bidra till kompetensförsörjningen i länet.

Mellan den 7 juli - 17 augusti genomförs en sommarkampanj för att få fler att flytta till Kalmar län. Delmålen för kampanjen är att tyskar mellan 25-40 år ska få en ökad kännedom om länet och anmäla sig till höstens digitala flytta hit-träff. Kampanjen riktar sig till tyskar på semester i Kalmar län, för att på så sätt använda länets starka turistsäsong för att locka nya invånare.

Länet erbjuds som ett dignande smörgåsbord med följande budskap: Semestern var bara en aptitretare. Nu är det dags för huvudrätten – ditt nya hem!

Kampanjen består av digital annonsering, marknadsföring på sociala medier och av affischer och vykort på olika ställen i länet. Utöver detta sprids budskapet även i Kalmar länstrafiks bussar och på Kalmar Öland Airport. Sommarkampanjen följs sedan upp med en uppföljningskampanj mellan den 25 augusti - 28 september.

The Smorgasbord of Scandinavia

Landningssida för kampanjen är den nya webbplatsen The Smorgasbord of Scandinavia:

Kalmar County - The smorgasbord of scandinavia

The Smorgasbord of Scandinavia är ett gemensamt sätt att kommunicera kring etablering, investering och inflyttning till Kalmar län. Det används av Region Kalmar län, länets tolv kommuner och andra aktörer för att få mer kraft i varje kommunikationsinsats som lyfter länets attraktivitet.

Läs mer om arbetet med The Smorgasbord of Scandinavia på Region Kalmar läns utvecklingswebb

Uppdaterad 4 juli 2025 Lämna synpunkter på innehållet