Solcellstak på parkeringen vid Oskarshamns sjukhus.

Nyhet 2024-10-17

Regionen bygger solcellstak på sjukhusparkeringar

Under hösten kommer Region Kalmar län bygga solcellstak över delar av parkeringarna vid Oskarshamns sjukhus. Byggnationen är en del av Energieffektiviseringsplan 2023-2030.

Energieffektiviseringsplan 2023-2030 innehåller en rad olika åtgärder för att dels minska regionens energianvändning och dels öka mängden egenproducerad elkraft via solceller.

– Målet är att mängden egenproducerad förnybar energi på regionens fastigheter ska öka så att vi år 2030 årligen producerar 1 600 MWh el. Det motsvarar en ökning från 1 procent till 5 procent av 2021 års elanvändning, säger Niklas Karlsson, projektledare.

Inom ramen för projektet byggs solceller på flera av regionens befintliga tak och byggnader men också på nya takkonstruktioner över parkeringsplatser. Under hösten 2024 har en testanläggning uppförts på Oskarshamns sjukhusparkering vid Rösvägen för att testa och utvärdera tekniken.

– Den här lösningen fanns inte som färdigt koncept utan är en unik lösning som vi tagit fram i samarbete med leverantörerna, säger Joakim Thunborg, hållbarhetsstrateg på regionfastigheter.

– Hållbarheten har varit i fokus genom hela processen. Bland annat har vi valt solpaneler från Nederländerna som håller högsta hållbarhetsklassning och ställningarna är gjorda i aluminium som har en mycket hög återvinningsgrad den dagen ställningarna tas bort.

Solcellstaken kommer att fästas i marken med hjälp av särskilda markspjut, vilket ger ett kort byggnationstid, ett starkt fäste samtidigt som man inte behöver riva upp asfalten.

På måndag kommer testanläggningen i Oskarshamn monteras ner och utifrån testerna kommer en del slutgiltiga justeringar göras. Under november är sedan byggstart planerad för att bygga solcellstak som kommer täcka ett 80-tal parkeringsplatser vid sjukhuset. Under byggnationen, som beräknas ta cirka 3 veckor, kommer parkeringsplatserna vara avspärrade i omgångar. När solcellstaken är på plats kommer parkeringsplatserna åter kunna användas på samma sätt som innan byggnationen.

Efter Oskarshamn står Västerviks sjukhusparkering på tur där också ett 80-tal parkeringsplatser vid Östra Kyrkogatan kommer att få solcellstak. Avslutningsvis kommer parkeringsplatser vid Länssjukhuset i Kalmar att få solcellstak. I Kalmar inväntar man emellertid slutförandet av andra byggnationer på sjukhusområdet innan beslut tas om vilka parkeringsplatser som ska få solcellstak.

Uppdaterad 17 oktober 2024 Lämna synpunkter på innehållet