Region Kalmar län kräver kompensation för sänkt ersättning
Stångådalsbanan får åtta miljoner kronor mindre i statligt stöd nästa år. Nu kräver Region Kalmar län, tillsammans med Tåg i Bergslagen AB, kompensation av Trafikverket.
Så sent som i oktober fick Region Kalmar län ett preliminärt besked från Trafikverket att det statliga stödet för Stångådalsbanan inför nästa år sänks med åtta miljoner kronor. Nu vill Trafikverket teckna ett nytt samverkansavtal för 2026 med 43 procents lägre ersättning.
Därför har Region Kalmar län och Tåg i Bergslagen AB skickat ett gemensamt krav till Trafikverkets generaldirektör där parterna anser att det kraftiga ersättningsbortfallet för 2026 måste kompenseras i de kommande samverkansavtalen 2027 och 2028.
I skrivelsen trycks det på det upprepade problemet med extremt sena besked, trots tidigare löften från Trafikverket om förbättrade processer.
– Det sätter oss som trafikhuvudmän i en oacceptabel situation. Med mindre än två månaders framförhållning är det omöjligt att justera trafikvolym, fordon, personalresurser eller befintliga avtalsåtaganden, säger Peter Wretlund (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Kalmar län.
– De osäkra finansieringsvillkoren gör att vi inte kan följa Trafikverkets egna processer och krav. Stabil finansiering och förutsägbar kompensation är en förutsättning för att kunna beställa trafik, säger Carl-Wiktor Svensson (KD), vice ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Kalmar län.
Region Kalmar län menar att om det saknas utrymme för kompensation inom befintliga anslag de kommande åren, har Trafikverket en skyldighet att omprioritera för att täcka de merkostnader som uppstått på grund av den bristande framförhållningen.
Peter Vretlund
Regionråd (S) med ansvar för regional utveckling, kultur, bildning och kollektivtrafik
peter.vretlund@regionkalmar.se 010-358 31 01
Carl-Wiktor Svensson
Oppositionsråd (KD) med ansvar för regional utveckling, kultur, bildning och kollektivtrafik
carl-wiktor.svensson@regionkalmar.se 010-358 03 53