Hoppa till innehåll
Region Kalmar Läns Logotyp
Bild på ett tåg och Berga stationshus.
Pressmeddelande 2025-09-30

Region Kalmar län bortprioriterat i nya infrastrukturplanen

Region Kalmar län blir på nytt bortprioriterat. Det står klart när förslaget till nationell transportinfrastrukturplan för perioden 2026–2037 presenterades på tisdagen. Regionen blir av med ett objekt och inga besked gavs kring de regionala banorna.

Längs E22, i norra delen av länet, bedömer Trafikverket att sträckan Gladhammar-Verkebäck inte längre är en samhällsekonomiskt försvarbar investering för staten. Objektet har funnits med i transportplanen sedan år 2010 och har under flera omgångar utretts och justerats för minska kostnadsbilden. Inte ens de senaste justeringarna som gjorts i projektet, där vägen ska byggas om i befintlig sträckning och innehålla en cirkulationsplats där E22 möter Rv 40, har kunnat möta kraven på samhällsekonomisk nytta vilket gör att den inte längre namnges som ett objekt i den nationella planen.

– Man pratar om att det inte är någon samhällsekonomisk nytta men samtidigt behöver vi satsningar för att få upp tillväxten och för att våra företag ska växa. Det blir en negativ spiral och det här pågått under många år, säger Helena Nilsson, regional utvecklingsdirektör i Region Kalmar län.

I stort är det få satsningar i södra Sverige där sträckan Växjö-Räppe (som del i sträckan Alvesta-Växjö) också tas ur planen. Den sträckan är av stor vikt för tågtrafiken längs Kust till kustbanan och skulle ge stor effekt för tillgängligheten för tågtrafiken.

Det blev inte heller några besked kring de regionala banorna och inte heller kring Stångådalsbanans anslutning till nya stationsläget i Linköping.

– Vi är besvikna över att det inte blev några investeringar på Stångådalsbanan, vilket vi hade hoppats på. Ett triangelspår i Berga hade kunnat minska restiden med åtta till tio minuter, säger Karin Helmersson (C), ordförande i regionala utvecklingsnämnden.

Emmaboda station är ett nav i sydost för vidare färd till Kalmar, Växjö och Karlskrona. Stationen är i behov av ombyggnad men fanns inte med i förslaget. Det gjorde däremot Kalmar central som kom med i infrastrukturplanen och det väntas ge stor effekt både för Kust till kustbanas funktioner, för Kalmar stads utveckling och för effektivitet för de tåg som trafikerar sträckan, bland annat Krösatåg och Öresundståg.

– Mycket positivt. Kalmar central är viktig för hela järnvägssystemet i södra Sverige, säger Karin Helmersson.

Kvar i planen finns förbifart Bergkvara på E22 och Rv 25 Glasporten i Nybro. Dessa objekt bedöms fortsatt ha en samhällsekonomisk nytta och kommer att arbetas vidare med för att så småningom kunna få ett byggbeslut.

Fortsatt finns investeringar i signalsystemet ERTMS på järnvägstrafiken kvar för Tjustbanan där det planerade utfasningen av systemet radioblock pågår.

Mer information

Kontakt
Porträtt Karin Helmersson

Karin Helmersson

Regionråd (C) med ansvar för regional utveckling, kultur, bildning och kollektivtrafik

010-358 31 00
Kontakt
Porträtt Helena Nilsson

Helena Nilsson

Regional utvecklingsdirektör

010-358 83 67
Uppdaterad 30 september 2025 Lämna synpunkter på innehållet