Hoppa till innehåll
Region Kalmar Läns Logotyp
Ledbuss står parkerad på Kalmar central.
Pressmeddelande 2025-10-14

Nya avtal för busstrafik i Kalmar län för år 2027-2037

Kalmar länstrafik har beslutat vilka företag som ska tilldelas uppdrag att köra linjelagd busstrafik i Kalmar län.

Avtalen omfattar all linjelagd busstrafik och skolskjuts samt en liten andel särskilda persontransporter. Avtalstiden är på tio år med ett värde på cirka 650 miljoner kronor per år. Åtta företag har tilldelats uppdraget att utföra trafiken i det nya avtalet. Företagen är Bergkvara AB, Buss i väst AB, Busspecialisten i Småland AB, Go-Ahead AB, Nilsbuss AB, Stegos begagnade bildelar, Vikbolands Taxi AB och Vy buss AB. Totalt var det 19 företag som lämnade anbud i upphandlingen. Valet föll på företagen som lämnade det mest ekonomiskt fördelaktiga anbudet och där samtliga kvalificeringskrav har uppfyllts.

– Det här är Region Kalmar läns största upphandling och det är glädjande att många företag har lämnat anbud. Stor konkurrens leder till mer genomarbetade och fördelaktiga anbud. Upphandlingen kommer att gynna hela länet: från Region Kalmar län och samtliga kommuner, till länets skattebetalare och resenärer, säger Jesper Zetterström, upphandlingschef på Region Kalmar län.

Stadstrafiken i Kalmar, Västervik och Oskarshamn blir helt elektrifierad. Övrig busstrafik i länet kommer att köras på 100 procent förnybara drivmedel. I Kalmar stadstrafik kommer även antalet ledbussar bli fler. Detta för att minska trängseln ombord vid pendlingstid och för att fler ska kunna resa med bussarna i staden.

– Vi har ställt fler nya hållbarhets-, trygghets- och kvalitetskrav i trafikupphandlingen som vi hoppas ska ge en mer positiv upplevelse för resenärerna. Exempelvis minskar elbussarna utsläppen och bullret i våra större städer samtidigt som att resenärerna får en mer behaglig resa säger Mattias Ask, trafikdirektör på Kalmar länstrafik.

Beredskap och säkerhet har tagits i beaktning i upphandlingen utifrån det förändrade omvärldsläget. Det finns ett stort antal krav för att kunna säkerställa att kollektivtrafiken kan bedrivas vid störda förhållanden eller kriser. Trygghetskameror ombord på fordonen är också ett krav som syftar till att stärka tryggheten för resenärerna och förarnas arbetsmiljö.

Den upplevda kvaliteten och komforten på fordonen ska öka på de större regionbussarna med bredare säten. Benutrymmet på vissa regionbussar kommer också att vara mer generöst i den främre delen av fordonen. Detta för att förbättra möjligheten att kunna jobba med dator ombord på bussen.

– Vi hoppas att den ökade komforten i regionbussarna ska mottas positivt av resenärerna och kunna bidra till att fler väljer att studie- och arbetspendla med Kalmar länstrafik i framtiden, säger Mattias Ask.

Nu följer en avtalsspärr på tio dagar till och med den 24 oktober. Det finns en pågående överprövning hos Kammarrätten där beslut inte har fattats ännu. Med anledning av det behöver Region Kalmar län invänta både avtalsspärr och besked från Kammarrätten innan avtalen kan signeras.

Kortfattad information om upphandlingen

Vinnande trafikföretag:

  • Bergkvara AB
  • Buss i väst AB
  • Busspecialisten i Småland AB
  • Go-Ahead AB
  • Nilsbuss AB
  • Stegos begagnade bildelar
  • Vikbolands Taxi 160 000 AB
  • Vy buss AB

Trafikstart: 16 augusti 2027

Avtalstid: 10 år

Antal upphandlade fordon: 391

Kontraktsvärde: Cirka 650 miljoner kronor per år. Totalt värde 6,5 miljarder kronor.

  • Elbussar i stadstrafiken i Kalmar, Västervik och Oskarshamn.
  • Samtliga bussar i linjetrafik kommer ha USB-laddning och wifi ombord.
  • Samtliga bussar är tillgänglighetsanpassade

Mer information

Kontakt
Kontakt
Porträttbild Jesper Zetterström

Jesper Zetterström

Basenhetschef Upphandling

010-358 06 92
Uppdaterad 14 oktober 2025 Lämna synpunkter på innehållet