Lex Maria-anmälan efter försenad diagnos
Chefläkare Elmar Keppel vid Oskarshamns sjukhus har gjort en anmälan enligt lex Maria efter försenad diagnos.
En patient i 70-årsåldern vårdades för buksmärta. Undersökningar visade på en infektion men resultatet uppmärksammades inte och patienten utsattes för vidare tarmundersökning som fick avbrytas på grund av en inflammerad tarm.
Trots att infektionen är anmälningspliktig gjordes en anmälan först efter knappt tre månader. Patienten hade under den perioden inte underrättats om diagnosen, förhållningsregler och utsatts för utebliven och felaktig behandling. Detta har medfört allvarliga risker och onödigt lidande.
Händelsen har utretts och åtgärder har vidtagits för att minska risken för upprepning.
Mer information
Om Lex Maria
Region Kalmar län informerar öppet om samtliga lex Maria-anmälningar. Detta är en del av vårt patientsäkerhetsarbete. Ett av syftena är att gå från en bestraffande kultur till ett mer förebyggande förhållningssätt. En öppen diskussion om brister i sjukvården och tandvården underlättar förbättringsarbete och förhindrar att misstag upprepas.
En anmälan enligt lex Maria ska alltid göras om en patient råkat ut för – vad som enligt Patientsäkerhetslagen är – en allvarlig vårdskada eller riskerat att råka ut för en sådan. Vid en lex Maria-anmälan gör verksamheten en noggrann internutredning kring det inträffade. Inspektionen för vård och omsorg (IVO) granskar sedan utredningen och bedömer om de planerade åtgärderna uppfyller kraven på hög patientsäkerhet. Avsikten är att verksamheten ska dra lärdom av det inträffade för att kunna undvika liknande händelser i framtiden. Ett annat syfte är att den drabbade patienten (eller anhöriga/närstående) så långt som möjligt ska få klarhet i vad som inträffat.
Sjukvårds- och tandvårdspersonalen inom Region Kalmar län har varje år över 1 miljon patientkontakter. Det sker mellan 40 och 50 lex Maria-anmälningar per år.