Lex Maria-anmälan efter fördröjd undersökning
Cheftandläkare Ulrika Dahl har gjort en anmälan enligt lex Maria sedan en patient inte kallats för undersökning.
En patient under 15 år skulle ha kallats för basundersökning under 2022, men detta fördröjdes till maj 2025. Då upptäcktes att patienten hade svåra kariesangrepp på två permanenta tänder, vilket gör att tänderna inte går att rädda utan kommer att behöva tas bort. Varken riktlinjer för kariessjuka barn eller prioriteringsordningen enligt folktandvården i Region Kalmar läns uppdragsbeskrivning har följts.
Efter utredning har åtgärder vidtagits för att förhindra återupprepning.
Mer information
Om Lex Maria
Region Kalmar län informerar öppet om samtliga lex Maria-anmälningar. Detta är en del av vårt patientsäkerhetsarbete. Ett av syftena är att gå från en bestraffande kultur till ett mer förebyggande förhållningssätt. En öppen diskussion om brister i sjukvården och tandvården underlättar förbättringsarbete och förhindrar att misstag upprepas.
En anmälan enligt lex Maria ska alltid göras om en patient råkat ut för – vad som enligt Patientsäkerhetslagen är – en allvarlig vårdskada eller riskerat att råka ut för en sådan. Vid en lex Maria-anmälan gör verksamheten en noggrann internutredning kring det inträffade. Inspektionen för vård och omsorg (IVO) granskar sedan utredningen och bedömer om de planerade åtgärderna uppfyller kraven på hög patientsäkerhet. Avsikten är att verksamheten ska dra lärdom av det inträffade för att kunna undvika liknande händelser i framtiden. Ett annat syfte är att den drabbade patienten (eller anhöriga/närstående) så långt som möjligt ska få klarhet i vad som inträffat.
Sjukvårds- och tandvårdspersonalen inom Region Kalmar län har varje år över 1 miljon patientkontakter. Det sker mellan 40 och 50 lex Maria-anmälningar per år.