Hoppa till innehåll
Region Kalmar Läns Logotyp
Lex Maria 2025-06-16

Lex Maria-anmälan efter en missad stroke

Chefläkare Inger Landgren, inom primärvårdsförvaltningen, har gjort en anmälan enligt lex Maria efter att en stroke missats.

En patient i 80-årsåldern sökte sin hälsocentral för akuta balanssvårigheter. Läkaren var inte tillräckligt noggrann vid undersökningen och uppfattade inte det akuta i sjukdomsförloppet. Först ett dygn senare, på akutmottagningen, konstaterades en stroke.

Behandling sattes in och patienten återhämtade sig väl.

Region Kalmar län har vidtagit åtgärder i form av utbildning för att minska risken för återupprepning.

Mer information:

Kontakt
Porträtt Inger Landgren

Inger Landgren

Chefläkare primärvårdsförvaltningen

010-358 23 47

Om Lex Maria

Region Kalmar län informerar öppet om samtliga lex Maria-anmälningar. Detta är en del av vårt patientsäkerhetsarbete. Ett av syftena är att gå från en bestraffande kultur till ett mer förebyggande förhållningssätt. En öppen diskussion om brister i sjukvården och tandvården underlättar förbättringsarbete och förhindrar att misstag upprepas.

En anmälan enligt lex Maria ska alltid göras om en patient råkat ut för – vad som enligt Patientsäkerhetslagen är – en allvarlig vårdskada eller riskerat att råka ut för en sådan. Vid en lex Maria-anmälan gör verksamheten en noggrann internutredning kring det inträffade. Inspektionen för vård och omsorg (IVO) granskar sedan utredningen och bedömer om de planerade åtgärderna uppfyller kraven på hög patientsäkerhet. Avsikten är att verksamheten ska dra lärdom av det inträffade för att kunna undvika liknande händelser i framtiden. Ett annat syfte är att den drabbade patienten (eller anhöriga/närstående) så långt som möjligt ska få klarhet i vad som inträffat.

Sjukvårds- och tandvårdspersonalen inom Region Kalmar län har varje år över 1 miljon patientkontakter. Det sker mellan 40 och 50 lex Maria-anmälningar per år.

Uppdaterad 16 juni 2025 Lämna synpunkter på innehållet