Lex Maria-anmälan efter bristande handläggning
Chefläkare Martina Sinai vid Västerviks sjukhus har gjort en anmälan enligt lex Maria efter att en patient inte kallats till uppföljande röntgenkontroller.
En patient i 70-årsåldern hade vårdats för två former av cancer. Enligt plan skulle patienten kallas för uppföljande röntgenkontroller var fjärde månad. Efter första kontrollen där svaren var normala föll patienten ur uppföljningen. Ett år senare sökte patienten vård för andfåddhet och då upptäcktes en cancer som inte gick att behandla.
Om kontrollerna hade utförts i tid hade spridningen kunnat upptäckas tidigare och det hade möjligen gått att sätta in botande behandling.
Mer information

Om Lex Maria
Region Kalmar län informerar öppet om samtliga lex Maria-anmälningar. Detta är en del av vårt patientsäkerhetsarbete. Ett av syftena är att gå från en bestraffande kultur till ett mer förebyggande förhållningssätt. En öppen diskussion om brister i sjukvården och tandvården underlättar förbättringsarbete och förhindrar att misstag upprepas.
En anmälan enligt lex Maria ska alltid göras om en patient råkat ut för – vad som enligt Patientsäkerhetslagen är – en allvarlig vårdskada eller riskerat att råka ut för en sådan. Vid en lex Maria-anmälan gör verksamheten en noggrann internutredning kring det inträffade. Inspektionen för vård och omsorg (IVO) granskar sedan utredningen och bedömer om de planerade åtgärderna uppfyller kraven på hög patientsäkerhet. Avsikten är att verksamheten ska dra lärdom av det inträffade för att kunna undvika liknande händelser i framtiden. Ett annat syfte är att den drabbade patienten (eller anhöriga/närstående) så långt som möjligt ska få klarhet i vad som inträffat.
Sjukvårds- och tandvårdspersonalen inom Region Kalmar län har varje år över 1 miljon patientkontakter. Det sker mellan 40 och 50 lex Maria-anmälningar per år.