Hoppa till innehåll
Region Kalmar Läns Logotyp
Lex Maria 2025-10-31

Lex Maria-anmälan efter att en permanent tand skadats

Cheftandläkare Ulrika Dahl har gjort en anmälan enligt lex Maria sedan en permanent tand skadats.

Under 2022 var en patient under 15 år på en undersökning. Då uppmärksammades det aldrig att en hörntand låg fel. Enligt plan skulle patienten ha kommit till en ny undersökning 2023 men denna fördröjdes till 2025. Först då uppmärksammade att tanden växt fel och skadat den intilliggande permanenta tanden. Hade den planerade undersökningen, för två år sedan, utförts hade man sannolikt lokaliserat problemet och den intilliggande tanden hade inte blivit skadad. 

Efter utredning har åtgärder vidtagits för att förhindra återupprepning.

Mer information

Kontakt

Om Lex Maria

Region Kalmar län informerar öppet om samtliga lex Maria-anmälningar. Detta är en del av vårt patientsäkerhetsarbete. Ett av syftena är att gå från en bestraffande kultur till ett mer förebyggande förhållningssätt. En öppen diskussion om brister i sjukvården och tandvården underlättar förbättringsarbete och förhindrar att misstag upprepas.

En anmälan enligt lex Maria ska alltid göras om en patient råkat ut för – vad som enligt Patientsäkerhetslagen är – en allvarlig vårdskada eller riskerat att råka ut för en sådan. Vid en lex Maria-anmälan gör verksamheten en noggrann internutredning kring det inträffade. Inspektionen för vård och omsorg (IVO) granskar sedan utredningen och bedömer om de planerade åtgärderna uppfyller kraven på hög patientsäkerhet. Avsikten är att verksamheten ska dra lärdom av det inträffade för att kunna undvika liknande händelser i framtiden. Ett annat syfte är att den drabbade patienten (eller anhöriga/närstående) så långt som möjligt ska få klarhet i vad som inträffat.

Sjukvårds- och tandvårdspersonalen inom Region Kalmar län har varje år över 1 miljon patientkontakter. Det sker mellan 40 och 50 lex Maria-anmälningar per år.

Uppdaterad 31 oktober 2025 Lämna synpunkter på innehållet