Hoppa till innehåll
Region Kalmar Läns Logotyp
Bild på sex glada medarbetare från akutmottagningen på Länssjukhuset i Kalmar.
Pressmeddelande 2025-03-05

Länets akutmottagningar i topp i Sverige

Akutmottagningarna i länet rankas som några av de allra bästa i landet av invånarna. Det framgår av Nationell patientenkät som presenterades på onsdagen.

I fem av de sju dimensioner som mäts placeras Region Kalmar län som tvåa i landet av patienterna. När det gäller respekt och bemötande får regionen högst betyg av samtliga 21 regioner. Jämfört med den senaste mätningen, 2022, höjer sig Region Kalmar län inom sex av sju dimensioner.

– Att våra resultat är ännu bättre än för två år sedan är naturligtvis väldigt glädjande och ett kvitto på att det fantastiska arbete som våra medarbetare på akutmottagningarna lägger ned ger resultat. Det är de som ska hyllas, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Johan Rosenqvist.

Inom samtliga sju områden ligger Region Kalmar län över genomsnittet i landet. När det gäller enskilda dimensioner får regionen högsta siffran när det gäller tillgänglighet.

De sju dimensioner som enkäten redovisar rymmer ett antal frågor där svaren sedan räknas samman till en andel positiva svar.

– I patientenkäten finns också öppna svar där patienten själv får formulera sig och komma med synpunkter. För oss är de viktiga för att vi ska kunna fortsätta att utvecklas och förbättra oss, säger Johan Rosenqvist.

Så här ser resultaten ut för Region Kalmar län:

Helhetsintryck: 89,2 procent. Tvåa i landet.

Frågor om patienten ansåg att behovet av vård blivit tillgodosett, om man kände sig väl omhändertagen och om man skulle tänka sig rekommendera mottagningen till någon annan.

Emotionellt stöd: 82,2 procent. Tvåa.

Frågor om patienten bemöttes med medkänsla och omsorg och om man fick känslomässigt stöd av läkaren.

Delaktighet och involvering: 82,3 procent. Tvåa.

Frågor om man var delaktig i beslutet kring behandlingen, om läkaren gjorde patienten delaktig i behandlingen och om läkaren tog hänsyn till patientens egen erfarenhet av sin sjukdom.

Respekt och bemötande: 88,3 procent. Etta.

Frågor om patienten fick tillräcklig avskildhet vid samtal med personal om vård och behandling och om bemötandet var respektfullt och värdigt.

Kontinuitet och koordinering: 79,6 procent. Fyra.

Frågor om patienten upplevde att personalen var samstämmig i kommunikationen, om de samarbetade väl och om de var insatta i tidigare kontakter med vården.

Information och kunskap: 73,1 procent. Tvåa.

Frågor om man fick reda på hur patienterna prioriterades på mottagningen, om man fick svar som man förstod på de frågor man ställde och om man fick tillräcklig information om medicinering och sjukdomen.

Tillgänglighet: 89,6 procent. Tvåa.

Frågor om patienten fick tillräcklig information om vården och behandlingen, om läkaren förklarade vad olika provtagningar gett för resultat, om det gavs information om mediciner och dess biverkningar och vart man kunde vända sig om man hade frågor efter besöket på akuten.

Fakta/Nationell patientenkät

I höstas skickades totalt 43 137 enkäter ut till patienter i Sverige som nyligen besökt en akutmottagning. I Kalmar län gick enkäten till 1 818 personer, som besökt akutmottagningarna i Kalmar, Oskarshamn eller Västervik. 622 personer eller 34,2 procent tog möjligheten att svara på frågorna. För hela landet var svarsfrekvensen 35,9 procent.

Uppdaterad 5 mars 2025 Lämna synpunkter på innehållet