Invånarundersökning om kallelser till vårdbesök
Just nu genomför Region Kalmar län en undersökning för att identifiera behov kopplat till kallelser i vården.
Syftet är att undersöka hur väl nuvarande kallelser förbereder inför vårdbesök och hur framtida kallelser kan utformas. Det är öppet för alla länets invånare att delta genom att besvara enkäten som finns på Region Kalmar läns webbplats.
Bakgrunden till initiativet är att regionen, precis som många andra regioner, i liten skala börjat erbjuda digitala kallelser via invånarnas inkorg på 1177.se. Just nu pågår en förstudie som utreder hur Region Kalmar län på ett bra sätt kan införa digitala kallelser på bland annat länets hälsocentraler och sjukhus.
– Frågorna handlar bland annat om vilken information som är relevant att ha i kallelser. Svaren är värdefulla för vårt införande av digitala kallelser, men också för att förbättra våra kallelser som idag skickas med posten, säger Jessica Lindgren, projektledare för förstudien.
Förutom enkätundersökningen kommer också intervjuer att genomföras med särskilda grupper.
– Det är viktigt att våra kallelser är tillgängliga och enkla att förstå. Patienter ska känna sig trygga och förberedda inför sina vårdbesök. Därför kommer vi också prata särskilt med vissa grupper som är viktiga att höra in, till exempel personer med svenska som andraspråk eller personer med olika funktionsnedsättningar, säger Jessica Lindgren.
Idag skickar Region Kalmar län nästintill uteslutande kallelser på papper med posten. När regionen i stället skickar en kallelse digitalt nås patienten snabbare och det bidrar också till mindre miljö- och klimatpåverkan.
Kallelse per post kommer fortfarande att skickas till de som önskar. Som invånare kan man logga in på 1177.se och välja att endast få informationen digitalt.