Pressmeddelande 2024-10-25

Bedrägeriförsök med QR-kod

De senaste veckorna har Region Kalmar län uppmärksammats på en ökad mängd bedrägeriförsök riktat mot patienter. Det har inträffat i olika delar av länet.

Tillvägagångssättet är att någon som utger sig för att vara läkare ringer upp patienten och vill boka in ett hälsosamtal eller annat vårdbesök.

I samband med samtalet skickas en QR-kod ut för att bekräfta tiden. I den processen ombeds man identifiera sig med Bank-ID.

Det förekommer att regionens verksamheter tar kontakt via telefon för att boka samtal eller besök men vi begär aldrig bekräftelse via Bank-ID. Om du blir osäker, ta den uppringande personens namn och be att få motringa via Region Kalmar läns växel 010-358 00 00.

Region Kalmar län rekommenderar alla som utsätts för liknande bedrägeriförsök att göra en polisanmälan via polisen.se eller 114 14.

Joel Rydh, säkerhetsstrateg Region Kalmar län: 070-238 15 08

Uppdaterad 25 oktober 2024 Lämna synpunkter på innehållet