två personer står i en sjukhuskorridor och tittar in i kameran och ler

Alexander Johansson och Gabriel Walter har tillsammans med medarbetarna vänt trenden på ortopeden i Kalmar.

Nyhet 2024-10-22

Bättre introduktion gav tryggare sjuksköterskor

Från svårigheter att rekrytera till en avdelning med god bemanning och bättre arbetsmiljö. Avdelningscheferna Alexander Johansson och Gabriel Walter har tillsammans med medarbetarna vänt trenden på ortopeden i Kalmar genom att skapa en fördjupad introduktion för nyutexaminerade sjuksköterskor.

När Alexander och Gabriel började som avdelningschefer på ortopeden
var det rörigt.
– Det hade rekryterats många nya medarbetare och flera hade gått i pension så det var stökigt och väldigt oroligt. Det var en tuff situation med ganska tung arbetsmiljö, berättar Gabriel.

Under sommaren 2022 nådde det sin kulmen då många medarbetare slutade av olika anledningar. Gabriel och Alexander började fundera på hur de kunde rekrytera fler, få personalen att stanna kvar och samtidigt skapa en bättre arbetsmiljö. Medarbetarna på avdelningen hade ett eller flera
ansvarsområden som gjorde att de fick variation i arbetet. Alexander
och Gabriel ville skapa något liknande för de nyutexaminerade sjuksköterskorna som började på avdelningen utan att det blev för betungande. Lösningen blev att ge dem en djupare introduktion.

Utgår från patientresan

– Det är ju tufft när du kommer som ny sjuksköterska. Min erfarenhet är att introduktionen inte blir så bra. Den är kort men du är ny jättelänge. Om man ser det i ett större perspektiv så har vi också alldeles för dålig koll på de andra verksamheterna som vi samarbetar med. Det blir lätt irritation mellan kliniker, berättar Alexander.

Introduktionen utgår från patientens resa både före och efter hen kommer till ortopeden. På så sätt får medarbetaren inblick i vilka enheter avdelningen behöver samverka med för att det ska flyta på, få en större helhetsbild och förståelse för patienten. Under sitt första halvår som anställd på ortopedavdelningen får nyutexaminerade sjuksköterskor en dag i veckan avsatt för auskultation i andra verksamheter som akuten, operation, sårteamet, kommunens rehabilitering, intensivvårdsavdelningen, läkemedelssektionen och röntgen.
– De nyanställda blir lite tryggare i sin roll som sjuksköterska när de har sett flödet på akuten med våra patienter. Och de vet att de kan berätta för patienten att ”ja men sen ska du på mottagningen och då ska du få gips. Det funkar så här...”, säger Alexander.

Arbetsmiljön den stora vinsten

Introduktionen har mötts av positiva reaktioner. De nyanställda medarbetarna är nöjda med att få vara med om patientresan, de tidigare medarbetarna har uttryckt att det skulle vara intressant även för dem och  studenter har hört om det goda ryktet som ortopeden nu har.
– Det som gett mest är att arbetsmiljön är mycket bättre. Folk är glada och trygga på jobbet och då blir allt mycket bättre vilket gör att ryktet sprider sig vidare till resten som gör att vi kan rekrytera. Vi hoppas att vi klarar nästa sommar helt utan hyrpersonal, säger Alexander.

Uppdaterad 22 oktober 2024 Lämna synpunkter på innehållet