En ordförandeklubba.
Nyhet 2024-06-04

Regionfullmäktige sammanträdde

Under onsdagen sammanträdde regionfullmäktige på Munken i Mönsterås.

Under vårens avslutande sammanträde debatterades regionens årsredovisning med bokslut. Årsredovisningen för 2023 godkändes av fullmäktige samtidigt som regionstyrelsen och övriga styrelser och nämnder beviljades ansvarsfrihet.

Det togs också beslut om införandet av praktikbiljetter för läsåret 2024-25.

Även ett medborgarförslag var uppe med önskemål om att Kalmar länstrafik ska organisera samåkning i privatbilar som alternativ till busstrafiken under lågsäsong på Öland. I svaret slås det fast att liknande projekt av samma karaktär krävt stora resurser, plus att det finns frågetecken kring det juridiska ansvaret.

Tre motioner avhandlades. En av dem handlade om att M vill revidera riktlinje för finansförvaltning för att möjliggöra investeringar i företag kopplade till totalförsvaret. I svaret pekas bland annat på att Region Kalmar län har Agenda 2030 som riktlinje. Organisationer och investerare som engagerar sig för att följa Agenda 2030 kan därför välja att utesluta investeringar i vapenindustri eller andra sektorer som kan anses motverka de hållbara utvecklingsmålen. Motionen avslogs efter votering med siffrorna 35-31.

Eftermiddagen ägnades åt interpellationsdebatt. Nio interpellationer och två frågor till majoritetsföreträdare hade lämnats in inför sammanträdet.

Uppdaterad 10 juni 2024 Lämna synpunkter på innehållet