Nyhet 2024-10-07

Vi tar reda på vad elever tycker om vår riktning framåt

Under hösten träffar Region Kalmar län elever på några av länets gymnasieskolor. Det är en del i den dialogturné som genomförs inför revideringen av hela Kalmar läns gemensamma regionala utvecklingsstrategi.

Personer som i olika konstellationer besöker gymnasieelever, från vänster: Karin Ekebjär, samordnare för regionala utvecklingsstrategin, Christian Forssell, samhällsplanerare, Emelie Bertholdsson, samhällsplanerare, Alexander Eklund, analytiker, Maria Stegefors, projektutvecklare, Carolina Lenesdotter, folkhälsoutvecklare, samt Elin Johansson, biblioteksutvecklare. På bilden saknas folkhälsoutvecklaren Maria Lindqvist och analytikern William Wirsén.

Foto: Mattias Johansson

Medarbetare på regionala utvecklingsförvaltningen träffar elever på gymnasieskolorna, för att för första gången erbjuda elever att vara delaktiga i en strukturerad del av arbetet med den regionala utvecklingsstrategin. Stagneliusskolan i Kalmar var först ut i fredags och under hösten följer nu workshoppar med elever från Vilhelm Mobergsgymnasiet i Emmaboda, Västerviks gymnasium, Åkrahällskolan i Nybro och Oscarsgymnasiet i Oskarshamn.

- Delaktighet och dialog är det främsta verktyget för en framgångsrik strategi. Genom att involvera gymnasieelever i arbetet hoppas vi att strategin i högre utsträckning ska spegla även länets yngre invånare, säger samhällsplaneraren Christian Forssell.

Arbetet grundar sig i FN:s konvention om barnets rättigheter, att barn ska ges möjlighet att vara delaktiga i beslut som rör dem.

- Vi måste och vill ta hänsyn till barnets rättigheter, dels för barnets eget bästa, dels för att barns synpunkter är viktiga i länets utvecklingsarbete för att bygga ett långsiktigt hållbart samhälle. Men vi måste också komma ihåg att barn inte är en homogen grupp och att vi nu bara träffar en viss typ av elever. Men om vi ska bli bättre på att involvera barn behöver vi börja någonstans, säger biblioteksutvecklaren Elin Johansson.

Den regionala utvecklingsstrategin är till för alla som vill göra Kalmar län till ett ännu bättre ställe att leva, bo och verka i. Den är ett samarbete mellan många olika aktörer och visar en gemensam målbild och färdriktning med länets styrkor och prioriterade utvecklingsområden.

Uppdaterad 7 oktober 2024 Lämna synpunkter på innehållet