Annika Malmunger tillsammans med sina medarbetare på vuxenpsykiatriska mottagningen i Vimmerby-Hultsfred.

Nyhet 2024-10-09

”Varje dag lite bättre passar in väldigt bra på vår verksamhet"

I toppskiktet inom alla kategorier. Vuxenpsykiatri norr får fina betyg i årets nationella patientenkät inom psykiatrin.

Region Kalmar län fick fina resultat i Nationell patientenkät. Vuxenpsykiatrisk öppenvård i Västervik, Vimmerby, Hultsfred och Oskarshamn får sammantaget bäst betyg i Sverige inom kriterierna helhetsintryck, emotionellt stöd, delaktighet och involvering, respekt och bemötande, kontinuitet och koordinering samt information och kunskap. Vi frågade Christian Jansson, verksamhetschef för vuxenpsykiatri norr, om vad han tror är förklaringen till resultatet.

- En stor anledning till resultaten är duktiga medarbetare och chefer men även det goda samarbete vi har mellan alla våra yrkesgrupper. Vi har som alla verksamheter alltid mycket att jobba med och förbättra men har också under många år haft god kontinuitet bland chefer vilket ger oss möjligheter att jobba både med dagliga vardagsproblem och långsiktiga strategiska frågor. Vi tycker att ”varje dag lite bättre” passar in väldigt bra på vår verksamhet. Mycket fungerar bra men det finns också hela tiden utrymme att jobba med förbättringar.

"Leda tillsammans"

- Vi är också en av få verksamheter i Sverige som har rättspsykiatri och allmänpsykiatrisk öppenvård och heldygnsvård i samma verksamhet, med samma ledning och samma läkargrupp. Det gör att vi kan leda tillsammans och sammanhållet.

Annika Malmunger och August Erixon jobbar som chefer på mottagningen i Vimmerby-Hultsfred och Västervik. De berättar att engagemang, flexibilitet och lyhördhet för patientens behov är viktiga delar i det dagliga arbetet.

- Vi har en stabil arbetsgruppgrupp som tar ansvar, ger ett gott bemötande och hjälps åt. Flexibiliteten är också något vi återkommande pratar om. Våra medarbetare är duktiga på att använda sitt handlingsutrymme fullt ut för att ge bästa möjliga vård och behandling för patienterna. Vi är en platt organisation där vi frångått stuprör utifrån yrkesroll till förmån för ökad tillgänglighet, säger August och Annika.

Maria Dahlström, August Erixon, Åsa Lindberg på vuxenpsykiatriska mottagningen i Västervik.

Foto: Cecilia Hedlund

- Det personliga kontaktmannaskapet, vilket motsvarar fast vårdkontakt,
är också en viktig del och något som stärker förutsättningarna för att vara lyhörd för patientens behov. När kritik eller synpunkter lyfts inom ramen för alliansen mellan patient och kontaktperson kan vi bättre förstå innebörden av kritiken och ta till oss den. Vi får också in synpunkter och klagomål via 1177 och Patientnämnden som vi hanterar enligt rutin. Här eftersträvar vi alltid att ge en personlig återkoppling med respekt för patientens eller den anhörigas perspektiv.

Ni står inför en flytt till helt nya psykiatrilokaler i Västervik, vad innebär det för arbetet framåt?

- I september 2025 samlas rättspsykiatri, psykiatrisk akutmottagning, mottagningar och psykiatriska avdelningar i helt nya lokaler i Västervik. Det innebär ett stort förändringsarbete kopplat till organisatoriska förändringar. Rekrytering och utvecklad samverkan är viktiga delar att arbeta med framåt. Vi återöppnar en andra rättspsykiatrisk avdelning vilken kräver många fler medarbetare. Att alla verksamheter nu samlas under samma tak kommer ge ringar på vattnet vad gäller samverkan, det ska vi ta tillvara och stärka, avslutar Christian Jansson.

Uppdaterad 9 oktober 2024 Lämna synpunkter på innehållet