Tre nya specialistläkare till Kvarnholmens hälsocentral
Kvarnholmens hälsocentral välkomnar två, snart tre, nya specialister i allmänmedicin - Sofia, Amanda och Hanna! I en intervju delar de med sig av sina tankar och glädjen i sitt arbete och vad som gör Kvarnholmens hälsocentral till en så speciell arbetsplats.
Bredden och variationen i allmänmedicin var det som lockade alla tre till denna gren av läkaryrket.
–Som allmänläkare får du följa en person och inte ett tillstånd. Det är brett och du möter människor i alla åldrar, genom hela livet. Att jag får vara med på en så lång resa i en persons liv, att få se dem växa och förändras och att ge dem stöd och hjälp när de behöver det som mest, det känns som ett privilegium, säger Hanna Ahrenius som är i slutet på sin ST.
Att lyssna, förstå och skapa en relation baserad på tillit är en av nycklarna för att ge god vård är de alla överens om.
Samarbete, teamarbete och prestigelös atmosfär
Tillsammans med sina kollegor på Kvarnholmen arbetar de aktivt för att utveckla verksamheten. Nya arbetssätt välkomnas och allas idéer tas hand om.
–Som allmänläkare arbetar du ofta själv, men du känner dig aldrig ensam, säger Amanda Wilson som nu har arbetat ett par år på hälsocentralen.
Sofia Forsberg flyttade tillbaka till Kalmar efter sina studier i Köpenhamn och håller med Amanda.
–Vi har ett fantastiskt team av kollegor som stöttar upp och delar med sig av sin kunskap.
Samarbetet sker inom teamet men även över organisatoriska gränser genom erfarenhetsutbyten och träffar.
–När jag inte kan hjälpa min patient vidare vänder jag mig till mina konsulter på sjukhuset brukar jag säga, säger Hanna och skrattar.
–Jag lånar ut min patient till dem, men sen vill jag ha tillbaka min patient!
Nöjda patienter
Alla tre lyfter fram att primärvården i Kalmar län är välfungerande och att det är en viktig faktor för att de trivs. Kontinuiteten i patientkontakterna, de rimliga listorna och det öppna klimatet ger dem tid och resurser att fokusera på patientens behov.
Enligt nationell patientenkät är patienterna på hälsocentralen är nöjda och när det kommer till tillgänglighet ligger primärvården i Kalmar län högst i Sverige.
Smarta arbetssätt och innovativa lösningar präglar verksamheten på Kvarnholmen. Införandet av "Ring din doktor" är ett exempel på hur läkarna effektiviserat sitt arbete och förbättrat patientservicen.
–Våra listade patienter ringer direkt till oss, förklarar Sofia, sedan lyssnar vi av vår telefonsvarare och återkommer inom ett par dagar. Är det brådskande, tar vi in patienten direkt.
Denna flexibla lösning har lett till kortare köer och en mer effektiv vårdprocess.
Med den nya generationen läkare och deras stora intresse för allmänmedicin, samarbete och innovation är hälsocentralen väl rustad för att möta framtiden och kunna erbjuda bästa möjliga vård.