Två måltidsvärdar serverar fika till en patient.

- Vi får väldigt bra kontakt med patienterna och har oftast ett positivt möte med dem. Man blir aldrig sur på kaffetanten, säger Malin Bertilsson, köksbiträde, kost Kalmar (i blått). Här tillsammans med kollegan Matilda Gustavsson (i vitt).

Nyhet 2024-10-04

Så fick regionen Sveriges bästa sjukhusmat

I 10 år har maten på våra tre sjukhus serverats av kostens måltidsvärdar. Lika länge har Region Kalmar län fått betyget ”Sveriges bästa sjukhusmat” i nationell patientenkät. Här får du möta några av medarbetarna som har bidragit till framgången.

Resan mot Sveriges bästa sjukhusmat började för tolv år sedan efter att Region Kalmar län fått ta emot en hel del kritik mot maten som serverades på sjukhusen, bland annat via insändare i dagspressen. Då var det kyld mat
som lades upp på tallrikar i köket innan den värmdes och kördes till avdelningarna där den serverades av vårdpersonalen.

– Det var inget fel på maten i sig men den passade inte alla, säger Catarina Ek, kostsamordnare, kost och lokalvård. Det fanns bara två alternativ och två portionsstorlekar och oftast beställdes ändå samma till alla patienter på en avdelning eftersom det var enklast.

Unikt i Sverige

Regionledningen tog till sig av kritiken och gav regionservice basenhet kost och lokalvård i uppdrag att utreda hur man kunde göra maten bättre. Detta ledde till att man 2014 anställde en helt ny yrkeskategori: Måltidsvärdar som serverar maten till patienterna. På så sätt äger kostverksamheten hela måltidskedjan själva, från att maten lagas till att den serveras, vilket är unikt i Sverige. Måltidsvärdarnas uppgift är att se till att rätt patient får rätt mat och att bidra med trevligt bemötande. Det ger också vårdpersonalen möjlighet att fokusera på just vård.

– Vi fick positiva reaktioner redan från början. Vårdpersonalen tyckte det var skönt att få hjälp med maten på avdelningen och att kunna lägga mer tid på patienterna, berättar Catarina Ek. Maten är nylagad, varm, och serveras som buffé där patienten själv kan välja efter dagsform och vad hen är sugen på.

– Jag minns första dagen vi gick över till bufféservering: Det doftade god, nylagad mat på avdelningen. Många patienter har minskad matlust och att då känna doften av mat påverkar jättemycket, säger Catarina Ek.

Möjlighet till önskekost

Menyn är ett fem veckors rullande schema, ett för sommaren och ett för vintern. Vid högtider som jul, påsk och midsommar serveras mat som hör just den högtiden till. Måltidsvärdarna lagar också i ordning, dukar upp och serverar frukost och två mellanmål varje dag.

– Presentationen av maten är viktig, fina upplägg och mycket färg som man blir glad av. Vi lägger mycket energi och kärlek i maten och smakar av flera gånger för att se till att det är gott, säger Phoenix Athena Coulibali,
köksbiträde, kost Oskarshamn.

Till lunch finns det alltid tre olika alternativ att välja på, precis som i sjukhusens restauranger. Behövs det kan man också oftast få så kallad önskekost. Phoenix förklarar:

– Om en patient har svårt att äta så frågar vi om det finns något de kan tänka sig så att de får i sig näring. Jag hade till exempel en patient som tyckte att maten inte var tillräckligt stark och gärna ville ha något annat än potatis. Jag pratade med kockarna och de lagade stekt ris med räkor och
stark sås till honom. Han blev jättetacksam.

– Patienterna behöver maten för att läka och komma i gång, på
så sätt är vi en del av vården, säger Malin Bertilsson, köksbiträde,
kost Kalmar. Det är fantastiskt att få höra ”Åh vad gott det var” från
någon som inte har ätit på flera dagar.

Minskat matsvinn

Redan från början satsade kockarna på att få in mer ekologiskt och vegetariskt på menyn och den ambitionen har man hållit fast vid för att minska påverkan på miljön. Matsvinnet har också minskat eftersom
måltidsvärdarna kan göra mer exakta beställningar från köket.

– Mina patienter på kirurgavdelningen och ortopeden är friska i övrigt och har oftast bra aptit, säger Phoenix. Därför beställer jag alltid dubbla portioner för jag vet att de kommer gå åt, medan andra avdelningar beställer betydligt mindre.

Bäst i Sverige

Sedan patientnöjdheten med sjukhusmaten började mätas i Nationell
patientenkät 2014 har Region Kalmar län kammat hem förstaplatsen
i varje mätning (görs vartannat år).

– Jag får ofta jättepositiva reaktioner av patienterna, säger Phoenix. Då blir man blir varm i hjärtat och superstolt. Det känns bra att göra skillnad för patienterna och att få höra varje dag att maten var bra.

– Klart att vi blir stolta, vi skulle nog bli besvikna om vi inte vann nästa gång! säger Malin.

Uppdaterad 4 oktober 2024 Lämna synpunkter på innehållet