En sjuksköterska tar hand om trycksår på en patient.
Pressmeddelande 2024-10-11

Rekordfå trycksår hos patienter i regionen

Region Kalmar läns långsiktiga arbete ger resultat. Aldrig tidigare har andelen trycksår som uppstått på sjukhus varit lägre.

Den 2 oktober genomfördes en mätning av inneliggande patienter kring förekomsten av trycksår i Region Kalmar län. Tre patienter på länets tre sjukhus hade vid mättillfället trycksår som uppkommit under sjukhustiden, vilket kan jämföras med tio patienter vid motsvarande mätning ifjol.

På länets sjukhus hade totalt 4,1 procent av patienterna tryckskador eller trycksår. Siffran innefattar både trycksår som uppstått på sjukhus och trycksår patienten hade vid ankomst till sjukhus.

När det gäller trycksår som uppkommit på sjukhus var siffran 1,0 procent, vilket är det bästa resultatet sedan mätningarna startade 2008.

– För att nå de här resultaten krävs ett långsiktigt arbete med stort engagemang på alla nivåer. Medarbetarna på vårdavdelningarna jobbar aktivt för att förebygga trycksår. Dessutom är de duktiga på göra hud- och riskbedömningar när patienterna kommer till sjukhus, säger Ann-Catrin Karlborg, som är patientsäkerhetssamordnare på Region Kalmar län.

Redan tidigare år har Region Kalmar län varit bäst eller bland de bästa i landet när det gäller trycksår. I år genomförs ingen nationell mätning men regionen har valt att fortsätta med mätningarna lokalt.

– Regelbundna mätningar gör att vi behåller vårt fokus på det förebyggande trycksårsarbetet. När vi ser resultatet kan vi konstatera att det är välinvesterad tid. Målet är naturligtvis att ingen ska drabbas av trycksår eller tryckskador när de ligger inlagda på sjukhus, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Johan Rosenqvist.

De senaste åren har tre-tio patienter haft trycksår på mätdagen som de fått på sjukhusen. Det kan jämföras med perioden 2008-2010 då 35-50 personer hade trycksår på mätdagen.

Det aktiva förebyggande arbetet innebär bland annat att hud- och riskbedömning ska genomföras och dokumenteras snarast vid ankomst till sjukhus, att madrasser anpassas, att hälavlastning används och att patienten regelbundet vänds efter schema.

Ann-Catrin Karlborg, patientsäkerhetssamordnare: 010-358 72 92

Uppdaterad 11 oktober 2024 Lämna synpunkter på innehållet